Black Friday: Tal pænt til butiksmedarbejderen

23. november 2017  |  Sjælland Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Black Friday er på få år blevet Danmarks største shoppedag. Samtidig markerer dagen, at årets julehandel for alvor begynder. Med andre ord går vi en tid i møde, hvor der for alvor bliver trængsel og alarm i butikkerne.

Kunde, der shopper i et butikscenter på Black Friday

HK Handel har spurgt sine butiksansatte medlemmer om, hvordan den perfekte kunde opfører sig, når der er travlt i butikkerne. Det er der kommet 9 simple, men mindeværdige, råd ud af. For eksempel:

• Hils på ekspedienten, og send gerne et smil.
  • Lad være med at tale i telefon, mens du bliver ekspederet.
  • Respekter butikkens regler. Butiksmedarbejderen kan ikke ændre reglerne – heller ikke selvom du bliver vred.

Det har desværre vist sig, at det er nødvendigt at minde om at holde den gode tone i takt med, at køerne bliver længere og dagene kortere. Som vi ser det i andre dele af samfundet, er den hårde tone udbredt, og der skal ikke meget til at hidse os op.

- Som fagforening forsøger vi at tackle udviklingen ved at undervise i, hvordan man nedtrapper konflikter, men det hjælper ikke så meget, når skaden er sket, og en butiksansat må tage en ufrivillig pause for at komme sig oven på et verbalt overfald, siger Helle Friis, formand for HK Handel Sjælland. Hun fortsætter:

- Med de butiksansattes egne råd til, hvordan man bevarer den gode stemning i butikkerne, vil vi gerne minde om, at butiksansatte også er mennesker, der har krav på at blive respekteret og talt pænt til. Jeg tror, at alle kan sætte sig ind i, at det slår skår i arbejdsglæden at blive skældt ud og kaldt de grimmeste af ordforrådets gloser, når man bare forsøger at passe sit arbejde. For ansatte i butikkerne gør det særligt ondt, fordi de lever med et krav om at være servicemindede, imødekommende og helt basalt er opdraget med, at ’kunden har altid ret’.

- Så før I mister tålmodigheden i butikkerne i løbet af den kommende julemåned – vil I ikke godt være søde at huske at tale pænt til vores medlemmer?

Er du blevet nysgerrig efter at se flere råd fra de butiksansatte til, hvordan man er en god kunde, så læs videre på hk.dk/perfektkunde

Handel Arbejdsmiljø

Problemer med login?