Slip slanterne, chef: Flere HK’ere forventer en lønforhøjelse

23. november 2017  |  HK Privat Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Næste gang der skal forhandles løn på de private virksomheder, kan lederne godt regne med kamp til stregen fra HK’erne. Nye tal fra Epinion viser nemlig, at cirka halvdelen af HK/Privats medlemmer, 48 procent, forventer at stige i løn ved den næste lønforhandling.

Og de privatansatte HK-medlemmer har et ganske solidt fundament for deres optimisme. Ifølge undersøgelsen, som Epinion har foretaget blandt mere end 1.200 HK/Privatmedlemmer, fik 62 procent en lønstigning ved den seneste lønforhandling. Endda på trods af, at en tilsvarende undersøgelse fra 2015 viste, at kun 39 procent regnede med at få en højere løn ud af chefen.

- Det er gode nyheder med den stigende lønoptimisme. HK’ere er tit beskedne, men når du går til stålet ved lønforhandlingerne sker der altså noget, siger Simon Tøgern, formand for HK/Privat.

- Desuden viser tallene, at der er flere, der forhandler lønforhøjelser hjem, end der er folk, der forventer en lønforhøjelse. Der er altså noget at komme efter, siger han.

Han peger på, at når det som nu går godt i mange virksomheder, skal medarbejderne, der leverer arbejdet, også kunne se det i form af flere kroner på lønsedlerne.

Men lønforhøjelser kommer sjældent af sig selv, understreger Simon Tøgern. Derfor skal du lave dit forarbejde ved at tjekke din fagforenings lønstatistik og tale med kollegerne om, hvad de får i løn, før du sidder ansigt til ansigt med chefen.

- Stå klar med alle de gode argumenter på hånden, når din leder spiller ud med ingenting. Det er ikke en garanti for lønforhøjelse, men så giver du dig selv et forspring i lønkampen med chefen, siger Simon Tøgern.

For tiden samler HK/Privat lønoplysninger ind fra medlemmerne til næste års lønstatistik. Sådan kan du selv sende dine lønoplysninger til lønstatistikken…

Skærmdump af undersøgelse

Problemer med login?