En god opskrift på succes

27. november 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Lægesekretærer fra Hvidovre/Amager satte rekord, da de for nylig holdt generalforsamling og udvidede den med banko.

Hvis opskriften på en vellykket generalforsamling er at kombinere den med bankospil og efterfølgende middag, så må man sige, at succesen var hjemme for HK-klubben af lægesekretærer og administrative på Hvidovre/Amager Hospital. Ikke færre end 137 medlemmer mødte 20. november op i HK Hovedstadens hus i København og stod i lange køer for at komme ind til generalforsamlingen.

Før den mere muntre del af arrangementet kunne begynde, fik de mange fremmødte serveret en mere blandet pose bolsjer fra deres formand Ditte Bredahl Adsersen i hendes beretning. Her var både godt og skidt at fortælle fra dagens hospitalsvæsen i Hvidovre og omegn. Bl.a. sagde hun:

– Jeg kan ikke få øje på ret mange, der kan det, vi lægesekretærer kan. Men flere udfordrer mig på denne antagelse. Derfor har vi en fælles opgave i forhold til fortsat at bevise, at der er brug for os. Og måske i nogen tilfælde også i helt andre roller, end vi er vant til. Jeg oplever kolleger, der har så travlt, at de synes, det er følelsesmæssigt belastende. Andre synes, at de har fået mindre at lave. Og til jer vil jeg bare sige: Det er om at rage til jer. Opgaverne bliver ikke længere lagt på vores bord. Den tid sluttede for længst. Jeg ved det kan være svært, men det er nu, vi skal være kreative og være skarpe på, hvor vi kan gøre en forskel.

Og fællestillidsrepræsentanten kunne også berette, hvordan tempoet i nedlæggelsen af lægesekretærstillinger i Region Hovedstaden har taget fart over det sidste par år. I 2015 blev der således nedlagt 53 lægesekretærstillinger og 82 administrative stillinger. I 2016 blev der nedlagt 126 lægesekretærstillinger og 75 administrative. Og i 2017 er tallene indtil videre hhv. 197 lægesekretærer og 99 administrative.

– Vores faggruppe er i den grad blevet reduceret. Vi bliver stadig færre til mere arbejde. Det stiller store krav til vores kompetencer. Men heldigvis har vi fået kompetencefonden, sagde Ditte Adsersen og opfordrede derpå endnu flere af hendes kolleger til at søge efter- og videreuddannelse.

Mange fine præmier og gaver

Banko til generalforsamlingen

Men har dagligdagen for lægesekretærerne og deres administrative kolleger i den senere tid være udfordret, var der anderledes optimisme at spore, da generalforsamlingen blev erklæret for slut og banko-spillet kunne begynde. Banko'et er blevet en tilbagevendende tradition, hvor gavebordet ikke lader mange juleønsker tilbage. Således var der fornemme præmier som Rosendals smukke julestjerne, store hyggelige nisser, Holmegaards fine glasklokker og –hjerter, smarte nøddeknækkere samt Bodums praktiske termokopper m.m. Og HK sørgede for, at ingen gik tomhændede hjem, idet alle deltagerne fik en gave i form af en gaveæske fra Matas, en julekalender med chokolade og en lille HK-lommekalender.

Problemer med login?

Log ind med NemID