HK'ere klædt på til at give borgerne bedre service

27. november 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Et projekt med overskriften differentieret betjening har i Ballerup ført til et vellykket kursusforløb for alle medarbejderne

Hvis borgerne på Ballerup Bibliotek oplever en ny, anderledes og bedre service, end de plejer, så er der god grund hertil. For bibliotekets medarbejdere har været på uddannelse i at blive bedre værter. Og det var ikke alene lærerigt og udfordrende, men også en stor succes, fortæller tillidsrepræsentant og kulturmedarbejder på biblioteket, Tine Weidemann.

Med på uddannelsen var alle arbejdspladsens 15 HK'ere på nær en enkelt og inklusive en leder. Det var kommet op at stå som led i en større satsning fra bibliotekets side på kompetenceudvikling af samtlige medarbejdere.

– Det er virkelig positivt, at man har satset på at videreuddanne personalet. En stor del af mine HK-kolleger havde jo ikke været på kompetencegivende uddannelse i mange år, men ville rigtig gerne udvikle sig, siger Tine Weidemann.

Et skræddersyet forløb

Modellen for det forløb, som personalet i Ballerup kom igennem, blev hentet på biblioteket i Vejle, hvor de havde haft stort held med et skræddersyet forløb under overskriften Værtskab og Servicefaglighed. Det var bygget op over et akademimodul, der handlede om salg og salgspsykologi og blev udbudt af Erhvervsakademiet Lillebælt. Herfra sammensatte man så et lignende modul for medarbejderne i Ballerup. Det blev til et to måneders forløb, der sluttede 20. juni og foregik i lånte lokaler i Herlev, hvor HK'erne mødte op en gang om ugen i 8 timer. Pengene til undervisningen kom fra Kompetencefonden og delvis fra biblioteket selv.

Skal ikke gå i stå nu

Den store udfordring for HK'erne var, at de undervejs i uddannelsesforløbet skulle skrive en opgave til mundtligt forsvar ved eksamen.

– Mange af mine kolleger havde det virkelig svært med at denne opgaveskrivning, fordi de ikke havde prøvet det før. Derfor var det skønt at opleve, at vores AC-kolleger, som er vant til den slags, meldte sig frivilligt til at hjælpe os. Og det har også været værdifuldt, at vores ledelse hele vejen igennem har satset kraftigt på, at uddannelsen skulle være en god oplevelse for alle, siger Tine Weidemann.

Som TR håber hun, at hendes kolleger efter det vellykkede uddannelsesforløb har fået blod på tanden til at gå i gang med mere uddannelse.

– Det er vigtigt, at hver enkelt af os tænker over, hvordan skal min retning være fremover, hvad skal jeg kunne, og hvad mangler jeg at lære. Jeg håber i hvert ikke, at vi går i stå her, hvor vi er nu. Det ville være synd.

Nye roller og nye kompetencer

Ideen til kompetenceforløbet kom sig af, at biblioteket for halvanden år siden tog hul på et projekt, man kalder differentieret betjening. Det går ud på at betjene borgerne på en ny måde og indebærer nye og forskellige roller til medarbejderne, bl.a. værtsfunktionen. Deres primære rolle er derfor ikke længere at stå bag en skranke eller sidde ved en skrivebord. Og af samme grund blev det hurtigt klart, at der måtte føjes nyt til HK'ernes kompetencer.

– Det er rigtig fint, at vi har fået fyldt på. For det betyder, at vi er godt klædt på til de nye opgaver, vi har fået og vil få, og hvor vi skal være stadig mere udadvendte og udføre faciliterende opgaver, siger Tine Weidemann, der selv er blevet udpeget som ansvarlig for den videre udvikling af projektet med differentieret betjening – og som i dag kan konstatere, at hendes egen rolle på biblioteket, hvor hun nu har været i 14 år, har skiftet karakter mange gange undervejs.

– Jeg laver stort set intet af det, jeg blev ansat til. Og sådan vil det nok være naturligt i fremtiden, siger hun.

Efteruddannelse Kompetencer

Problemer med login?