Massivt flertal vil have bedre skattekontrol

27. november 2017  |  HK Stat  |  HK SKAT  |   |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

83 procent af danskere vil gerne have en bedre og mere fair skattekontrol, viser en ny måling. Et klart flertal mener, at der skal ansættes flere folk i Skat til at løfte opgaven med bedre kontrol. Regeringen må lytte, siger HK Stat-formand Rita Bundgaard. Et stærkere skattevæsen er åbenlyst en folkesag, siger LO's formand.

I redningsplan efter redningsplan har regeringen måttet forsøge at rette op på de massive besparelser i Skat, der har kostet samfundet et stort milliardbeløb i tabte skatteindtægter.

Der er afsat flere resurser til blandt andet inddrivelse og ejendomsvurderinger, men kontrollen af virksomheder, der snyder, er stadig langt under niveauet for få år siden.

Mens politikerne på Christiansborg i disse dage forhandler finansloven færdig og vejer statens udgifter på en guldvægt, viser en ny måling, at danskerne er klar til at investere i Skat for at få en mere fair kontrol og dermed sikre en retfærdig forvaltning af statens indtægter.

72 procent vil have 1.000 mere til kontrol

I undersøgelsen fra Epinion siger et massivt flertal af danskerne, at de vil have en bedre skattekontrol, også selvom der skal ansættes mange flere folk i Skat.

I undersøgelsen, som Epinion har lavet for HK Stat, LO og FSR - danske revisorer, siger 83 procent, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at politikerne styrker skattekontrollen, så flere virksomheder og borgere kommer til at betale den skat, de skal.

Målingen er foretaget mellem 20. og 22. november 2017. Den viser også, at 84 procent af danskerne synes, at det er meget vigtigt eller vigtigt, at Skat som minimum kan kontrollere det antal virksomheder, som statistisk set snyder.

Regeringen har forslået ekstrabevillinger til skattekontrol på 400 millioner kroner over de næste 4 år. Gjort op i medarbejdere svarer det til omkring 130. Analyser viser, at en større oprustning af skattekontrollen med 1.000 nye medarbejdere vil kunne skaffe omkring 3,8 milliarder kroner ekstra i statskassen hvert år frem til 2025.

Rita Bundgaard: Danskerne har talt klart

Det undrer HK Stats formand, Rita Bundgaard, at regeringen ikke vil afsætte penge til et permanent løft af kontrolområdet i Skat.

- Medarbejderne har peget på behovet i årevis. Revisorerne, busvognmænd og flere brancher har peget på behovet for bedre kontrol. Vi har set uhyrlige historier i medierne om skattely, og nu siger danskerne det meget klart. De vil have en mere fair og rimelige skattekontrol.Tallene viser, at danskernes holdning er milevidt fra regeringens politik, og her må ministrene stikke hovederne ud af ministerbilerne og lytte. I Danmark betaler almindelige lønmodtagere deres skat helt automatisk, mens virksomheder i mange tilfælde selv kan vælge, hvor meget de vil betale. De fleste virksomheder ønsker at betale det, de skal, men vi ved, at cirka 10 procent snyder. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at regeringen ikke vil være med til at kontrollere flere af dem, som vi ved, snyder med momsen eller skatten, siger Rita Bundgaard.

Går ud over de lovlydige

FSR - danske revisorer, påpeger direktør Charlotte Jepsen, at for ringe skattekontrol rammer de virksomheder, som overholder love og regler.

Charlotte Jepsen siger:

- Hvis vi skal bevare tilliden til skattesystemet, er vi nødt til at sætte ind med øget skattekontrol. Ikke mindst over for de 10 procent af virksomhederne, der bevidst snyder. Det er især dem, der ikke bliver kontrolleret i tilstrækkeligt omfang. Det går ud over de mange lovlydige virksomheder, der betaler i form af højere skatter og unfair konkurrencevilkår. Samtidig er det oplagt at give de ansvarlige virksomheder, der betaler deres skat, nogle mærkbare fordele fx i form af en lempeligere skatteligning, hvis de fx allerede har en revisor inde over regnskabet.

Stærkere skattevæsen er en folkesag

LO’s formand, Lizette Risgaard, appellerer til politikerne på Christiansborg om at lytte til det store flertal, der ønsker at styrke skattekontrollen i Danmark:

- Et stærkere skattevæsen er åbenlyst en folkesag, og derfor skal det prioriteres i finanslovsforhandlingerne. Når vi ved, at virksomhederne snyder statskassen for et milliardbeløb på mindst 2 cifre om året, skal myndighederne selvfølgelig have flere muskler til at kontrollere dem. Med den brede folkelige opbakning bør der kunne findes politisk flertal, og det er også min helt klare opfordring.

Forhandlere med folkelig rygvind

Dokumentationen af danskernes markante interesse for en bedre skattekontrol kommer, netop som forhandlingerne om finansloven for 2018 går ind i den afsluttende fase på Christiansborg.

To af nøglepersonerne i de forhandlinger er Dansk Folkepartis finansordfører René Christensen og Socialdemokratiets skatteordfører Jesper Petersen. Begge er opmærksomme på, at de med deres krav om flere penge til skattekontrol har folkelig opbakning:

- Undersøgelsens resultater kommer ikke bag på mig. Der er et stort behov for en markant styrkelse af kontrollen. Også mere end regeringen har foreslået. Det kæmper vi fortsat for i finanslovsforhandlingerne, siger Rene Christensen til HK.DK.

Socialdemokratiet har foreslået 1.000 ekstra medarbejdere til skattekontrol og andre opgaver i Skat. Skatteordfører Jesper Petersen (S) vurderer, at den dugfriske Epinion-måling bør gøre indtryk på regeringen:

- Der er et stort behov at øge kontrolindsatsen. Ikke mindst i forhold til virksomheder og selskaber, hvor størstedelen af tabet på 25 mia. kroner hvert eneste år kommer fra. Undersøgelsen viser, at befolkningen er enige i behovet for flere medarbejdere i skattevæsenet. Det burde regeringen også være i langt højere grad.

grafik fra pjece

Regeringens foreslåede kontrolpakke vil kun være et lille løft i forhold til de senere års besparelser på området. (Grafik fra faktaarket 'Milliarder på spil' oplæg fra høring om Skat i Folketinget 11 oktober 2017).

Om undersøgelsen

1. Hvor vigtigt er det for dig, at politikerne styrker skattekontrollen, så flere virksomheder og borgere kommer til at betale den skat, de skal ifølge love og regler?

Meget vigtigt  51 %
     Vigtigt  32 %
     Hverken vigtigt eller uvigtigt    9 %
     Mindre vigtigt   2 %
     Slet ikke vigtigt   1 %
     Ved ikke   4 %
  2. Skal politikerne skabe plads i finansloven til at ansætte yderligere 1.000 medarbejdere til skattekontrol?

Ja  72 %
     Nej  11 %
     Ved ikke   17 %
  3. Skat har kun resurser til at kontrollere godt 3 ud af 100 virksomheder (3,4 procent). Hvad mener du om, at Skat kontrollerer så få virksomheder?

Meget problematisk   51 %
     Problematisk  35 %
     Et mindre problem   7 %
     Slet ikke noget problem   1 %
     Ved ikke   7 %
  4. Er det vigtigt eller ikke vigtigt, at Skat som minimum kan kontrollere det antal virksomheder, som statistisk set snyder?

Meget vigtigt   48 %
     Vigtigt  36 %
     Hverken vigtigt eller uvigtigt    9 %
     Mindre vigtigt   2 %
     Slet ikke vigtigt   0 %
     Ved ikke   6 %

Epinion om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført som webinterview på Epinions Danmarkspanel. Dataindsamlingen er baseret på et tilfældigt udtræk af panelister, der er repræsentative for den danske befolkning på køn, alder og region.

Data er indsamlet blandt danskere i alderen 18 år og derover. Data er efterfølgende vejet, så det er det er repræsentativt på køn, alder og region.

Undersøgelsen er gennemført i perioden 20. november - 22.november 2017. I alt har 936 personer gennemført undersøgelsen.

Epinions Danmarkspanel bliver blandt andet brugt til dataindsamlinger for forskere og der er derfor strenge krav til panelets kvalitet.

SKAT