3 tegn på, at du pligtsludrer som leder

27. november 2017  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen  |

Ledere pligtsludrer. De siger det modsatte af, hvad de mener, taler deres overordnede efter munden og undlader at være ærlige, påstår forsker og forfatter Leon Lerborg. Og det er skidt, fordi det bremser udvikling og forandring. Tjek, om du selv gør det.

Overvejer du nøje, hvornår du skal viderebringe en mindre god nyhed til din chef? Eller bare, hvordan du i det helt taget formulerer dig overfor dine overordnede og sjældent taler lige ud af posen? Hvis du gør, er du ikke den eneste. Ifølge Leon Lerborg, forsker, forfatter, foredragsholder m.m. pligtsludrer offentlige ledere i ét væk:

- En væsentlig barriere for at forandre den offentlige sektor er, at dens ledere siger en masse, de selv anser for at være gedigent sludder, mens de omhyggeligt holder kaje med det, der er sandt.

Mere præcist er det faktisk et citat fra nu afdøde Erling Tiedemann, tidligere byrådsmedlem og amtsborgmester i Vejle Amt og formand for Det etiske Råd. Han skrev allerede i 1980: "Forudsætningen for, at vi kan ændre på tingenes tilstand, er, at vi kan tale sammen i dette land. Og det kan vi ikke!  Offentlige ledere må i stigende grad sige pligtsludder og samtidig fortie de forbudte sandheder".

Taler systemet efter munden

Og skal man tro Leon Lerborg, er det stadig virkeligheden, her næsten 40 år efter. Men hvorfor gør ledere det – og hvilke konsekvenser har det? Det har han undersøgt. Men først: hvad er ‘pligtsludder’?

- Med ’pligtsludder’ menes noget negativt. Ledere siger noget, de selv mener er forkert – de lader bare som om, de mener det, fx at samskabelse, leadership pipline, snakken om kerneopgaver, anerkendelse mv. er vældig nyttige tanker og teorier, mens de i grunden mener det modsatte. Eller de taler udenom, taler dem højere oppe i systemet efter munden osv.

Hvorfor gør de så det? Ifølge Leon Lerborg har ledere og chefer mange forklaringer, hvis man spørger dem, som han har gjort som led i sin forskning.

- Fx mente en chef, jeg talte med, at det er lederes pligt at sludre og fortie. Det følger nemlig af demokratiet, at politikerne - borgmesteren eller udvalgsformanden – skal adlydes, så længe lederen kan holde sig inden for lovens og sandhedens vide rammer.

- En anden forklaring er, at ledere ikke får adgang til de rette stillinger, personer, fora m.v., hvis de ikke påtager sig det sprog og de synspunkter, der skal til. De risikerer derimod udstødelse, fravælgelse, karrierestop, manglende indflydelse ...

Alle uenigheder forsvinder

Konsekvenserne er ifølge Leon Lerborg klare:

- Vi kan ikke foretage ligeså gode – kvalificerede, gennemgribende, effektfulde - forandringer, som hvis vi sparede på pligtsludren og fortielserne. For når ledere pligtsludrer, taler de hele tiden ind i det, som er legitimt –”den herskende diskurs”, det som det er passende at sige. Alternative måder at tænke på, andre ledelses- og styringsformer filtreres bort. Og alle uenigheder forsvinder.

Artiklen er baseret på indlæg, artikler og oplæg fra Leon Lerborg, bl.a. DenOffentlige.dk, lederliv.dk, temadage og konferencer.

3 tegn på at der er for meget taktik i din kommunikation med dine overordnede

1. Du overvejer nøje, hvornår du skal informere din chef (hvornår timingen er god).

2. Du overvejer, hvordan du skal formulere dig (for fx at beskytte dig mod angreb).

3. Du overvejer, hvordan du skal beskytte dig – samler beviser for din uskyld, dokumentation for at du har advaret osv.

Kilde: Mette Marie Langenge, ledelseskonsulent i HK Kommunal

Problemer med login?