Flere fortsætter på jobbet efter pensionsalderen

28. november 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Antallet af danskere, der fortsætter på arbejdsmarkedet, efter at de er blevet 65 år, er næsten fordoblet siden 2010. Blandt HK Kommunals medlemmer er der to erhvervsaktive på 77 år.

Alene i alderen 65-69 år er 61.000 danskere i dag i beskæftigelse. Det svarer til 18 procent af aldersgruppen, og det er næsten dobbelt så stor en andel som i 2010. Det skriver Politiken, der også kan berette, at tendensen er den samme for de ældste over 70 år, dog med en mindre stigning end for de 65-69 årige.

- Danskerne identificerer sig med arbejdet, der er social kontakt, vi kan lide at arbejde, og vi holder os opdaterede, siger Allan Polack, administrerende direktør i pensionsselskabet PFA og næstformand i tænketanken Den nye 3. alder, til Politiken.

Ifølge en undersøgelse fra pensionsselskabet PFA ville flere fortsætte med at arbejde, hvis de for eksempel kunne komme på nedsat tid i seniorårene. Det kunne også være en seniorordning med andre særlige vilkår, men ifølge en LO-undersøgelse er det ret få seniorer, der får tilbudt for eksempel nedsat arbejdstid eller mindre arbejdspres.

77-årig glæder sig hver morgen til at gå på arbejde

HK Kommunal har 779 medlemmer, der har nået pensionsalderen, men som fortsat er i beskæftigelse. Det er også næsten en fordobling siden 2010, hvor 418 medlemmer arbejdede, efter at de var fyldt 65 år.

Af de nuværende "folkepensionister" i beskæftigelse er der 42 medlemmer over 70 år. De to ældste er 77 år.

Den ene er Ervin Gam, ekspeditionssekretær i Ikast-Brande Kommune, hvor han ved årsskiftet har været ansat i 50 år. Han begyndte på arbejdsmarkedet 1. juli 1957 i Herning Sygekasse. Han har netop besluttet at nyde sin tjenestemandspension fra udgangen af februar – efter 60 år og otte måneder på arbejdmarkedet.

Indtil seneste HK-kongres i oktober var Ervin Gam i øvrigt forbundsrevisor.

Den anden 77-årige er Bente Raae Andersen, der for nylig fejrede 60-årsjubilæum som ansat i skoletandplejen i Helsingør Kommune. Som 16-årig gik hun i lære som klinikassistent.

Hun arbejder nu tre en halv dag om ugen og glæder sig hver morgen, hun kan stå op og gå på arbejde. Hun deltager jævnligt i kurser og efteruddannelse.

- Vi tilbydes hele tiden kurser og lignende. Det gør vi stadig, og jeg er meget gerne med på det hele. Det er vigtigt at holde sig opdateret, siger hun.

HK Kommunal Hovedstaden har bragt en artikel om Bente Raae Andersens jubilæum. Den er også med i næste nummer af Kommunalbladet, der udkommer 10. december 2017.

Senior Pension

Ring til Karrieretelefonen: