Hovedstaden ansætter lægesekretærer for 22 mio. kr.

28. november 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Nedgang i aktivitet på Region Hovedstadens hospitaler betyder mistede indtægter på 730 mio. kroner. Nu skal flere lægesekretærer frigøre tid hos lægerne.

Hvad der af nogle blev tolket som valgflæsk forud for valget til regionsrådet, ser nu ud til at blive en realitet: Region Hovedstaden afsætter 22 mio. kroner til at øge antallet af lægesekretærer.

Få dage før valgdagen, nemlig 17. november, lagde regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) et billede fra TV2 News på sin Facebook-profil, hvor teksten lød: ”Regionsrådsformand vil genansætte lægesekretærer”. En lille uge efter valget er der fulgt op med en nyhed på regionshjemmeside, hvor 22 mio. ekstra kroner til lægesekretærer præsenteres som en del af en pakke til i alt 42 mio. kr., der skal være med til at rette på de negative følger af implementeringen af it-systemet Sundhedsplatformen.

- Som politikere er vi selvfølgelig ikke tilfredse med, at syge og tilskadekomne borgere skal bekymre sig, om hvor vidt de kan få hurtig udredning og behandling. Heldigvis har vi en robust økonomi i Region Hovedstaden, der betyder, at vi kan investere 42 mio. kr. til dels at beholde eller genansætte lægesekretærer, så vi kan hjælpe lægerne med at komme væk fra skærmen og få mere tid til at undersøge og behandle patienter, siger Sophie Hæstorp Andersen i artiklen på regionens hjemmeside.

Det øgede antal lægesekretærer skal angiveligt ”gå til at få lægesekretærerne tilbage til noget af det registreringsarbejde, som tager tid fra lægerne.”

730.000.000 mistede kroner

Tiltaget kommer efter konstatering af ”en væsentlig nedgang i aktiviteten på flere af regionens hospitaler”. Nedgangen betyder, at regionen mister 430 mio. kroner fra den statslige meraktivitetspulje og cirka 300 mio. kroner i refusion for behandling af borgere fra andre regioner.

- Det står klart, at hospitalerne på grund af Sundhedsplatformen stadig er pressede mange steder, og derfor er det vigtigt for mig at understrege, at dette her ikke betyder en ny sparerunde. Vi har været forberedt på udfordringerne, og har sat penge af i budgettet til at imødekomme dem, siger Sophie Hæstorp Andersen (S).

dl er også på Facebook
følg med i vores gruppe