Privat firma bag ulovlig forvaltning

29. november 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Ringkøbing-Skjern Kommune har ladet et privat konsulentfirma lege myndighed, så en række borgere har fået frataget deres sygedagpenge på ulovlig vis.

Mindst 38 borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune har fået fjernet deres sygedagpenge ulovligt. Miseren skyldes blandt andet, at kommunen har ladet det private firma, Socialfagligt Fokus, lege myndighed ved at stå som medunderskrivere på afgørelserne om sygedagpenge. Det er ikke lovligt. Kun de ansatte i kommunen må træffe myndighedsafgørelser.

Bonus på 800.000 kroner

To konsulenter fra Socialfagligt Fokus, der stod for at behandle 1962 sager, fik udover et honorar på 1,8 millioner kroner bonusser på 800.000 kroner af kommunen.

Det var Enhedslistens beskæftigelsesordfører Finn Sørensen, der i juli måned bad beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) om at kigge på det, der altså nu har vist sig at være ulovligheder.

Utilfreds beskæftigelsesminister

I sit svar til Finn Sørensen og Folketingets Beskæftigelsesudvalg anfører beskæftigelsesministeren, at han ikke er tilfreds med, at kommunen ikke har overholdt sygedagpengelovens regler om brug af anden aktør.

- Jeg noterer mig samtidig, at kommunen nu vil sørge for, at der bliver truffet de korrekte afgørelser i de sager, hvor der ulovligt er truffet afgørelser af den private aktør, og jeg forventer naturligvis, at borgerne får det, de har krav på, skriver Troels Lund Poulsen (V) i sit svar af 26. oktober 2017.

Antallet af sygedagpengesager blev i løbet af 2016 ifølge Dagbladet Ringkøbing-Skjern nedbragt med knap 37 procent, hvilket gav kommunen en nettobesparelse på næsten 9 millioner kroner.

Sidst opdateret 08. december 2017 kl. 12:24

Social og beskæftigelse Jura Udlicitering