Julefrokost på arbejdspladsen

01. december 2017  |  HK Service Hovedstaden Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Nu nærmer julen sig igen med hastige skridt, og de fleste skal fejre årstiden med en julefrokost på jobbet.

Hvordan står det til, hvis du kommer til skade under festlighederne? Arbejdsskadekonsulent Rolf Hansen, forklarer lige om reglerne.

Som udgangspunkt dækker arbejdsskadeforsikringen ulykker, der sker ved arrangementer, der er en del af det sociale fællesskab på arbejdspladsen. Hvis det forventes at du deltager, og arbejdsgiver og helt eller delvist betaler arrangementet. Det gælder både for julefrokoster, sommerskovturer, teambuilding-kurser og internater med arbejdsrelevant program. Det afgørende er, at skaden sker i en ”naturlig sammenhæng” med aktiviteten, det vil sige, at det er en følge af arbejdet og de forhold, det foregår under fx fald på en trappe eller i forbindelse med dans. Det har i den forbindelse ingen betydning, om man er beruset.

Men! Arbejdsskadelovgivningen dækker altså ikke, hvis der er tale om grov uagtsomhed. Hvis en kollega løber efter en anden og kommer til at skubbe vedkommende i kådhed, så den anden kollega kommer til skade. Her kan der muligvis være tale om et personligt erstatningsansvar.
Derudover skal du være opmærksom på, at du kun er dækket så længe, der er tale om det officielle program, og så længe chefen eller en repræsentant for chefen er til stede. Rent fysisk er du dækket, der hvor arrangementet er planlagt til at finde sted. Hvis du fx går over på en bar på den anden side af gaden eller forlader arrangementet før det officielt er slut, er du ikke længere dækket.

Opstår der en skade, så er arbejdsgiveren forpligtet til at anmelde den med det samme og senest 9 dage efter hændelsen. Hvis ikke skaden anmeldes, har du selv mulighed for at anmelde skaden inden for et år fra skadesdatoen. En skade skal også anmeldes til din private heltidsulykkesforsikring fx Alka.

Det kan være meget svært at sige præcist, om en skade er dækket, det kommer an på en konkret vurdering i den aktuelle situation. Er du i tvivl eller har brug for noget mere konkret viden, kan du læse mere på Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings hjemmeside eller kontakte Rolf Hansen i HK Service.

God Jul 

Problemer med login?