De offentlige arbejdsgivere efterspørger digitale kompetencer

04. december 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

At kunne håndtere digitale hjælpemidler og kommunikere på mange platforme er blevet et krav i et stigende antal jobannoncer fra kommuner og regioner.

Elektronisk sagsbehandling, e-post, telekonferencer, sociale medier, tablets, smartphones og smartboards. Medarbejdere i kommuner og regioner skal i stigende grad være fortrolige med moderne, digitale værktøjer, allerede når de bliver ansat i et nyt job.

Det viser en analyse fra den faglige sammenslutning FTF, der har sammenlignet stillingsannoncer i 2008 og 2016. Hvor der i 2008 var omtalt krav om digitale kompetencer i 11 pct. af jobopslagene, er det i 2016 steget til 28 pct.

Undersøgelsen omfatter medlemmer af fire faggrupper i FTF, nemlig pædagoger, sygeplejersker, socialrådgivere og folkeskolelærere. Især de sidstnævnte har mærket det øgede krav. I 2008 var det krav om digitale kompetencer i 11 procent af jobopslagene, hvor man søgte en lærer. I 2016 gjaldt det 50 procent af stillingsannoncerne på området.

Se analysen hos FTF.

Problemer med login?