HK sælger sin ejerandel i ALKA til Tryg Forsikring

04. december 2017 Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK har i dag sammen med de andre ejere (3F, NNF, AL, Dansk Metal, FOA, LO m.fl.) valgt at igangsætte et salg af vores aktier i ALKA til Tryg Forsikring. Dermed har HK sikret medlemmernes formue, billige forsikringer til medlemmerne og givet ALKA en ejer, der kan udvikle selskabet. Det mener HK-formand Kim Simonsen, som også er meget tilfreds med pris og de øvrige vilkår for salget

ALKA blev i sin tid skabt, fordi medlemmerne ikke havde mulighed for at købe forsikringer til rimelige priser. Men forsikringsmarkedet er i dag velfungerende med et stort og konkurrencepræget udbud, og derfor har kun 15 procent af LO’s medlemmer selv valgt at tegne en forsikring hos ALKA.

Derfor betragter HK Formand Kim Simonsen det ikke længere som en kerneopgave for fagbevægelsen at drive eller eje et forsikringsselskab men at tilbyde medlemmerne gode og billige forsikringer, og ALKA ejerandelen skal derfor betragtes som en investering:

”I dag er det ikke længere HK’s opgave at drive et forsikringsselskab men at varetage medlemmernes formue, så HK også har en solid økonomi i fremtiden. Jeg er meget stolt af, at der er lykkes at udvikle ALKA til en succes, men for at være konkurrencedygtig i forsikringsbranchen i morgen, skal man investere massivt i blandt andet it og automatisering. Derfor var tiden til at sælge rigtig”, siger HK-formand Kim Simonsen.

Kim Simonsen er tilfreds med valget af køber og de vilkår, der er for salget:

”Vi har med Tryg Forsikring fået en køber, der værdimæssigt minder om ALKA, og som er meget interesseret i et forsat tæt samarbejde med fagbevægelsen. Derfor er der også indgået aftale om, at medlemmer hos ALKA beholder deres nuværende vilkår i mindst fem år, og bliver samtidig en del af Trygs bonusprogram. Sammenholdt med den pris, vi har fået for vores andel, må jeg sige, at jeg er meget tilfreds med salget.”

Problemer med login?

Log ind med NemID