Gå efter den store gevinst

04. december 2017  |  HK Privat Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Når du skifter job, har du mulighed for at stige markant i løn. For arbejdsgiverne er absolut villige til at forhandle, viser stor undersøgelse. Men det kræver forberedelse, og at du tør stikke næsen frem.

Illustration om lønforhandling

Du kan godt mærke det. De er klart interesserede. Måske har de allerede sagt: ”Vi vil gerne have dig”. Kun ét udestående er tilbage: Hvad skal du have for det? Hvor meget er du egentlig værd om måneden?

At sikre sig, at du står tilbage med en lønseddel, som svarer til, hvad du er værd, er en særdeles vigtig disciplin. Det slår Kim Jung Olsen, der er faglig chef i HK/Privat, fast.

- Husk på, at i løbet af et helt arbejdsliv er det stort set kun her, du kan få de store lønstigninger. Ved almindelige lønforhandlinger på din arbejdsplads er det som hovedregel kun mindre procentvise stigninger. Vender du det om, betyder det så også, at hvis du bliver sat for lavt i forbindelse med en ny ansættelse, så kan det tage dig mange år, hvis overhovedet, at indhente det tabte, siger Kim Jung Olsen.

Heldigvis skaffer et flertal af HK/Privats medlemmer sig en lønstigning, når de skifter job. Det viser en webundersøgelse blandt 778 medlemmer. Blandt de HK’ere, som inden for de seneste fem år har skiftet job, steg 55 procent i løn sammenlignet med deres tidligere job.

Blandt dem svarer 37 procent, at lønstigningen skyldtes, at de selv bad om et bestemt beløb. Mens en tilsvarende procentdel sikrede sig lønstigningen, ved at arbejdsgiveren af sig selv tilbød et beløb højere, end hvad de fik i forvejen.

Vær egoistisk og ambitiøs, men ikke urimelig

Måske kunne de have fået endnu mere.
For der er kroner og øre at hente i lønforhandlingen i forbindelse med en jobsamtale. Det kortlægger en større undersøgelse blandt 878 virksomheder - såvel offentlige som private - lavet af konsulenthuset Ballisager. Her viser det sig, at det i gennemsnit er muligt at forhandle månedslønnen 1.921 kroner op i forhold til det udspil, som arbejdsgiveren kommer med til jobsamtalen.

- Det understreger jo i hvert fald sort på hvidt, at arbejdsgiverne spiller gamet. Jeg tror, at mange har den opfattelse - og arbejdsgiverne har selvfølgelig en interesse i at efterlade det indtryk - at der ikke kan flyttes nævneværdigt på arbejdsgiverens første udspil. Men det kan vi se, at der kan, siger Morten Ballisager, der er direktør i konsulenthuset Ballisager.

- Så er det selvfølgelig sikkert og vist, at du ikke rykker ved noget, hvis du ikke selv spiller spillet. Vi tager på godt og ondt vores personlighed med ind til jobsamtalen.
Og der er nogle, som finder det ubehageligt at spille det spil og på den måde vise sig frem. Men hvis du vil tage vare på dine egne interesser, så er du nødt til at spille det spil og måske handle imod din egen natur. Du skal være egoistisk og ambitiøs uden at være urimelig. Rammer du det niveau, kommer du næsten aldrig galt af sted.

Kend din situation, før I snakker løn

Du skal altid sørge for, at arbejdsgiveren kommer på banen først med et lønudspil. Du vinder ikke noget ved at komme på banen først, slår Morten Ballisager fast.

Når du først har et tal fra arbejdsgiveren, mener Morten Ballisager godt, at man på baggrund af deres egen undersøgelse som tommelfingerregel kan placere sit udspil omkring 4.000 kroner over arbejdsgiverens.

For så tilsiger forhandlingens psykologi, at man som regel lander et sted midt-imellem. Altså de knap 2.000 kroner, arbejdsgiveren i gennemsnit hæver deres udspil med.

- Men det er selvfølgelig vigtigt at understrege, at det altid er situationsbestemt. Så det er ekstremt vigtigt, at du kender eller i hvert fald fornemmer din situation. Hvor attraktiv er du for virksomheden? Er det svært at skaffe din type arbejdskraft i netop det område? Fører de parallelle lønforhandlinger med andre kandidater samtidig med dig? Og så er der selvsagt stor forskel på, hvor vigtigt det er for dem at ansætte dig, alt efter om du er til samtale på et stillingsopslag eller en uopfordret ansøgning, siger Morten Ballisager.

Brug lønstatistikken

Hvis du oplever, at arbejdsgiveren ikke kommer nærmere eller tæt nok på din egen forestilling om din fremtidige løn, kan du selvfølgelig være nødt til at acceptere det, hvis du virkelig gerne vil have jobbet.

Men du behøver ikke give op alligevel, fastslår Kim Jung Olsen, faglig chef i HK/Privat. I kan give hinanden håndslag på at se hinanden an.
- Arbejdsgiverne kan have nok så gode fornemmelser, men står jo reelt i en situation, hvor de ikke præcis ved, hvad de får ind ad døren. Så i en situation, hvor du måske ikke er helt tilfreds med den løn, I kan blive enige om, kan du gå ind på at acceptere den som en startløn og lave en aftale om, at I snakker løn igen tre eller seks måneder senere, når I kender hinanden bedre, foreslår Kim Jung Olsen, der i lighed med Morten Ballisager understreger, at forberedelse er det helt afgørende til enhver lønforhandling.

Sæt dig ind i virksomheden og dens økonomi. Kontakt din lokale HK-afdeling og hør, om der er en tillidsrepræsentant på virksomheden, som du kan forventningsafstemme med.

Og - ikke mindst - benyt dig af HK’s lønstatistik, hvis seneste udgave baserer sig på næsten 27.000 HK/Privat-medlemmers indberetninger.

- Hvis du troværdigt og overbevisende skal kunne forhandle løn, uanset om det er på din nuværende arbejdsplads eller ved et jobskifte, så er du nødt til at kende din markedsværdi. Derfor er det helt afgørende at sammenligne din stilling med ligesindede, hvad enten det er ansvarsområde, geografi eller anciennitet, siger Kim Jung Olsen.

Ansættelse Løn

Det kan du også forhandle om

Din grundløn udgør selvfølgelig den helt store pulje, i forhold til hvad du skal have for at takke ja til et nyt job. Men hvis din nye arbejdsgiver ikke umiddelbart er parat til at kvittere for dine lønkrav, så kan du med fordel forsøge at forhandle dig til andre goder. Faglig chef i HK/Privat Kim Jung Olsen slår dog fast, at du samtidig skal være kritisk i forhold til hvad du bliver tilbudt af alternativer til grundlønnen.
Her er et idékatalog til, hvilke andre goder du kan spille på bordet ved lønforhandlingen.

Abonnementer
(telefon, internet, aviser, fitness mv.)
Aftaler om motion i arbejdstiden
Arbejdstelefon, computer, iPad mv.
Bedre pensionsordning
Betalt frokostpause
Ekstra ferie og fridage
Indbetaling til fritvalgsordning (hvor du
kan vælge mellem at bruge pengene
til udbetaling, frihed eller pension)
Mulighed for hjemmearbejde
Nedsat arbejdstid
Ret til - og betaling for - efter-
og videreuddannelse
Større sikkerhed og bedre rettigheder ved
opsigelse, fx forlænget opsigelsesvarsel
og fratrædelsesgodtgørelse
Sundhedsforsikringer
Transportudgifter og firmabil

NB! Er du på spring til at blive ansat på en virksomhed, der er dækket af en HK-overenskomst, så har du ret til fx arbejdsgiverbetalt pension, fritvalgskonto og efter- og videreuddannelse. Men det betyder ikke, at du ikke kan forhandle dig til endnu bedre ordninger end dem, som er bestemt af overenskomsten.

Problemer med login?

Log ind med NemID