Oplever du sexchikane? Fortæl det til HK.

04. december 2017  |  Østjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

#Metoo kampagnen har sat fokus på sexchikane. I HK kan vi faktisk hjælpe dig, hvis du bliver udsat for uønskede berøringer eller kommentarer af seksuel karakter.

Hvornår er der tale om en fri omgangstone, hvor det vi siger til hinanden bare er for sjov? Hvornår er berøringen bare venligt ment? Og hvornår kammer det over til at blive sexchikane?

Uanset, hvad svarene er, så er sexchikane defineret som uønskede berøringer eller kommentarer af seksuel karakter. Med fed streg under uønskede.

På Aalborg Universitet er der netop lavet en undersøgelse af fænomenet, og her viser det sig, at mere end hver 5. medarbejder på det danske arbejdsmarked har været udsat for uønskede berøringer eller kommentarer af seksuel karakter. Mere end hver 5! Det er helt vildt og det skal vi have stoppet med det samme.

#MeToo

Desværre er der mange, der ikke ved, hvad de skal stille op, når de bliver ramt af fænomenet. De siger ingenting eller finder sig i det. Måske skifter de arbejde, men gerningspersonen bliver aldrig konfronteret med sine uønskede handlinger. I forbindelse med #Metoo kampagnen, har tusindvis af fortrinsvis kvinder, berettet om episoder, hvor en, oftest mandlig, kollega har sendt en kommentar i deres retning, rørt ved dem eller ligefrem formået at få kollegaen med på at indgå et seksuelt forhold. Selv om det var uønsket af kvinden.

Derfor undrer det mig, at vi i HK ikke har nogen sager om sexchikane. Vi hører intet om det. Jeg gætter på, at det er fordi, de fleste ikke tror, at sexchikane er et område, hvor fagforeningen kan hjælp. Men det er det, siger Søren Sørensen, formand for HK Privat Østjylland.

Sexchikane på arbejdspladsen handler om arbejdsmiljø. Det handler om dine muligheder for at have et godt arbejdsliv. At gå glad på arbejde og vide, at du ikke skal udsættes for chikane. Heller ikke sexchikane.

Sexchikane er et fællesproblem for ansatte og ledere. Derfor glæder det mig også, at ligestillingsminister Karen Ellemann (V) har slået et slag for, at virksomhederne skal tage problemet langt mere alvorligt, end de gør i dag. Hun har blandt andet udtalt, at det er god stil for enhver virksomhed at formulere nogle klare spilleregler, hvor det tydeligt fremgår, hvor og hvordan man kan få hjælp, hvis en kollega ikke har forstået reglerne.

Det bakker HK Østjylland fuldstændig op om.

Men du skal ikke vente på, at der kommer sådanne spilleregler på din arbejdsplads – eller at problemet bliver taget alvorligt der, hvor du arbejder. Bliver du udsat for sexchikane, skal du med det samme kontakte os i HK.

Vi er til for dig. Derfor kan du trygt henvende dig til os og få en snak om, hvad det er, der sker. Vi ved, at mange af vores medlemmer overvejer konsekvenserne af at sige det højt, hvis de oplever problemer på jobbet. Er du en af dem, så book en tid med vores arbejdsmiljøteam, der kan give dig nogle råd til, hvordan du kan få sagt fra og standset sexchikanen, uden at det bliver en sag.

Du kan også være der, hvor du har brug for at kende de juridiske aspekter i at konfrontere gerningsmanden eller virksomheden. Måske har du brug for mere viden om, hvilke konsekvenser det ansættelsesretligt kan få for dig, og viden om pligter og rettigheder for dig og virksomheden. Det kan vores juridiske team, hjælpe dig med.

Har du brug for, at der bliver indkaldt til en samtale om problemet, så går vi gerne med dig som bisidder, så du ikke skal sidde helt alene, og hvis du har besluttet dig for, at du ikke længere vil arbejde i virksomheden på grund af sexchikane, så kan vi hjælpe dig med, hvordan du skal tackle den situation.

Alt foregår selvfølgelig på dine præmisser og i fuld fortrolighed.

Du skal ikke finde dig i sexchikane. Det skal dine kollegaer heller ikke. Uanset hvor på alvorligheds-skalaen sexchikanen skal placeres. Det skal stoppes, og HK er her for at hjælpe dig.

Se også videoen med Søren Sørensen, formand for HK Privat Østjylland.

Mobning og chikane

HK ØSTJYLLAND