Danskerne: Robotter skaber nye job

04. december 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Lønmodtagerne i Danmark er ikke bange for, at digitalisering og automatisering vil stjæle deres job. Men de er også bevidste om, at teknologiske forandringer kræver mere uddannelse.

Danske lønmodtagere er optimistiske, når det handler om teknologiske forandringer på deres arbejdspladser. Et flertal af dem er enige i, at automatisering enten skaber nye job eller er med til at sikre, at arbejdspladser i Danmark bevares. Det viser en undersøgelse, som Danmarks Statistik har foretaget for LO blandt mere end 5.000 danskere på arbejdsmarkedet.

Endnu flere erklærer sig enige i udsagn om, at digitalisering og automatisering erstatter rutineprægede arbejdsopgaver med nogle nye og mere interessante, giver bedre arbejdsprocesser og skaber bedre arbejdsmiljø.

Uddannelse gennem hele livet

– Undersøgelsen viser, at danskerne er et teknologibegejstret folkefærd, som ikke frygter robotter som hjælpere på fremtidens arbejdspladser. Tværtimod ved de godt, at det ikke er ny, men derimod gammel teknologi, man skal frygte, siger LO-formand Lizette Risgaard.

Der er til gengæld også et markant flertal på 83 procent, der mener, at processen kræver mere efter- og videreuddannelse.

- Rationalet er, at hvis vi skal gribe mulighederne i ny teknologi, så skal vi også vide, hvordan vi bruger den. Det kræver mere og bedre uddannelse, gennem hele livet. Særligt for dem, hvor de mere rutineprægede opgaver i dag fylder meget. Opgaver, som maskiner og software i stigende grad vil udføre i fremtiden, siger Lizette Risgaard.

Se et resumé af undersøgelsen her (pdf).

Problemer med login?

Log ind med NemID