HK.dk logo

Vred kunde forsøgte at ødelægge Louises karriere

04. december 2017  |  IMI  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

En spændende freelanceopgave udviklede sig til noget af et mareridt for grafiker Louise Heine. Først ville kunden ikke betale – og senere gik hun helt over stregen


En spændende freelanceopgave udviklede sig til noget af et mareridt for grafiker Louise Heine, da kunden så sig sur på hende

Louise Heines bijob som freelancegrafiker tog en voldsom drejning, da en urimelig kunde henvendte sig til hendes arbejdsgiver og prøvede at få hende fyret. Psykisk har det været en hård omgang, siger Louise i dag.

TEKST: LARS MADSEN
FOTO: MARK KNUDSEN

Det, som senere hen skulle blive noget af en mareridtsopgave, startede ellers usædvanligt positivt. Grafiker Louise Heine var blevet kontaktet af en tidligere kunde, som gerne ville bestille hende til en ny opgave. Da hun mødtes med kunden til en brainstorm, var kunden vild med Louises forslag om at lave en lille animationsfilm, og de talte sammen i flere timer. Da Louises kæreste stødte til sidst på dagen, endte de endda med alle tre at gå på restaurant sammen og spise.

I dag kan man roligt sige, at stemningen er en helt anden. Kunden har hverken villet anerkende kvaliteten af Louise arbejde eller stå ved deres aftale, og Louise har derfor været nødt til at involvere HK for at inddrive betalingen.

Men ikke nok med det: Louise er i en skriftlig korrespondance blevet genstand for flere voldsomme tilsvininger fra kundens side. Og ikke mindst har kunden forsøgt at få Louise fyret – Louise havde nemlig et fast job ved siden af sin lille freelancevirksomhed, ”The Image”.

Pris var første problem

Men det begyndte som nævnt godt. Louise sendte kunden et storyboard over, hvordan videoen skulle opbygges, og de blev enige om både indhold og udseende – alt fra designet af karaktererne til valget af farver. Så var der kun lige det med prisen tilbage.

– Trods opgavens omfang gav jeg min kunde en rigtig fin pris, for det var samtidig også en spændende opgave. Jeg havde jo løst opgaver for hende før og håbede på, hun kunne blive en fast kunde for mig, fortæller Louise, mens hun over en kop kaffe på hendes og kærestens lille landsted opruller historien. 

– Desværre ville min kunde ikke acceptere prisen på opgaven. Hun stejlede fuldstændig og sagde, det var ALT for meget. Men hun ville gerne finde en løsning, hvilket jeg jo også var interesseret i.

Efter lidt overvejelser gik Louise modstræbende med til en meget lav pris for en mere skrabet udgave og med den aftale, at hun skulle lave opgaven i løbet af de næste cirka fire måneder. Hun var godt klar over, at prisen var urimeligt lav, men på den måde kunne hun gå til og fra opgaven og samtidig passe sine øvrige opgaver. Det passede udmærket ind i hendes hverdag – freelancearbejdet var jo kun en bibeskæftigelse, hun havde ved siden af sit faste job. 

Kunden bliver personlig

– Så gik jeg i gang og fik løbende på skrift godkendt alt, hvad jeg lavede, gennem Messenger. Da jeg var færdig, sendte jeg videoen og en regning på det aftalte beløb – men nu skiftede kunden helt karakter og blev meget ubehagelig. Hun syntes på ingen måde, jeg havde lavet et færdigt produkt, og hun blev meget personlig og truende over for mig. Jeg påpegede, at vi jo havde aftalt prisen, og at hun løbende havde godkendt alle udviklingerne. Men det benægtede hun pludselig. Hun kaldte mit arbejde for bondefangeri og mente, jeg burde holde mig helt fra at lave videoer – hun var meget skuffet og ville ikke betale for noget af det.

Så tog Louise fat i HK, som opfordrede hende til at sende en rykker til kunden.

– Jeg havde ikke prøvet at sende rykkere før, og jeg var meget splittet, for jeg ville jo heller ikke være på tværs. Men så tænkte jeg på, hvor meget arbejde og tid jeg havde lagt i opgaven, og så sendte jeg en rykker. Min kunde eksploderede, fortæller Louise og ryster på hovedet og kommer til at smile lidt ved tanken.

– Hvad hun ikke kaldte mig af grimme ting! Hun var virkelig ubehagelig og grov. Gennem hele forløbet havde jeg faktisk kunnet grine lidt ad det – tænk at være så uprofessionel og strid over for et andet menneske – men nu skrev hun, om jeg var fuldstændig dum og tabt bag en vogn og idiot og mange andre ting. Så syntes jeg ikke, det var sjovt mere. 

Igen tog Louise fat i HK, og blev nu rådet til at sende rykker nummer to. Der gik nogle dage uden svar, men så blev hun pludselig kaldt ind til sin chef på sin arbejdsplads. Her meddelte chefen, at virksomhedens øverste direktør havde modtaget en klage fra Louises kunde.

– Nu blev jeg ked af det, siger Louise. – Hun skrev jo til min arbejdsgiver for at få mig opsagt! Og jeg tænkte, Gud, hun stopper bare ikke. Hun vil virkelig ødelægge min karriere.

Psykisk hårdt

Louise gik straks til HK, og nu tog fagforeningen over og kontaktede kunden. Og efter et forløb, hvor kunden blandt andet forsøgte at benægte, hun overhovedet havde modtaget videoen, fik Louise omsider sine penge. 

Men et par måneder senere sidder oplevelsen stadig i hende.

– Det var en lang proces, men heldigvis havde jeg alle vores samtaler på skrift, så jeg kunne jo bevise, at kunden løj. Men psykisk har det været en hård omgang. En ting er, at det har varet fra februar til august, en anden ting er, kunden har været så personlig. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at der kan komme en kunde og hade mig sådan, når jeg kun har villet hjælpe, siger hun.

– Heldigvis har jeg fået rigtig meget støtte fra HK. Jeg er blevet støttet i, at den måde, jeg har håndteret sagen på, har været professionel. Og de synes, jeg har været meget tålmodig. Jeg har hele vejen prøvet at holde en sober tone, for det hjælper ikke noget med mudderkastning.

Da Louise sendte regningen en sidste gang, kunne hun ikke dy sig:

– Jeg skrev meget tydeligt min oprindelige pris på regningen. Og så trak jeg rabatten fra, så det blev det aftalte beløb. Så kunne hun se, hvad det burde have kostet.

Ansættelse Freelancer

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk