HK Leder: Du skal kunne klare negaholikere

05. december 2017  |  Sydjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

”Lederen er svampen, der opsuger alt det dårlige og ikke giver det videre” var et af budskaberne, som den kendte erhvervsleder Stine Bosse kom med ved sit foredrag ”Den moderne leder - Boss eller kollega?” for ledere organiseret i HK Sydjylland. Publikum var begejstrede.

Det var kun medlemmer med ledaransvar, som kunne komme til Stine Bosses to foredrag for HK Sydjylland i slutningen af november. Bosse er kendt for at sige tingene ligeud, og denne gang målrettede hun sine budskaber kun mod ledere.

- Medarbejdere kan deles op i tre grupper, som ikke er lige store: De grønne skal vi bare støtte og ellers lade være. De er ikke så glade for ledere, men de kører selv, og det går rigtig godt. De gule skal ledes. Dem skal vi hjælpe og støtte, så de kan komme videre og måske blive grønne. Og de røde kan vi ikke gøre noget ved eller for. De er bedst tilpas, når de er negative – jeg kalder dem negaholikere – og de er umulige at flytte. Hvis de passer sig selv, lever vi med dem, men hvis de smitter, er vi nødt til at komme af med dem, sagde Stine Bosse blandt andet.

Netop denne del af foredraget gav genlyd. Rød-gul-grøn opdelingen var en øjenåbner for to unge kvinder, som begge har deres første lederjob.

Nye ledere

Ninna Blowers (tv) og Mette Karlskov Jensen får deres bøger signeret.

- Det bedste er, når man kan løfte medarbejderne, så alle bliver bedre. Men nu har vi lært, at vi ikke bare skal gøre det samme overfor alle, siger Mette Karlskov Jensen, 21 år og leder i Jensen’s Bøfhus. Hun og lederkollegaen tænker begge meget over, hvordan de skal håndtere deres ansvar. Og ingen af dem ville opgive det igen.

- Det er spændende og udfordrende at være leder, og jeg lærer noget nyt hver dag. Der er hele tiden nye udfordringer, siger Ninna Blowers, 22 år og også leder i Jensen’s Bøfhus.

HK-ledere kender spillereglerne

Stine Bosse er trådt tilbage som topleder og har helliget sig sin foredragsvirksomhed og bestyrelsesarbejde. Hun er imod fortidens ”boss”, som var indbegrebet af den strenge leder, som udførte sit lederskab gennem regler, straf og frygt. Og hun vil få deltagerne til at tænke over, om den moderne leder er boss eller mere en kollega.

Arrangementerne er et udtryk for, at HK Sydjylland gerne vil gøre noget særligt for de organiserede ledere.

- Det er meget værd for HK og for medlemmerne, at vi har en konstruktiv dialog på arbejdspladserne. Og vi kan mærke, at når lederne også er aktive medlemmer af HK, er der større forståelse for spillereglerne. Derfor håber jeg på, at flere ledere ad denne vej får øjnene op for, hvad HK kan gøre for dem, sagde Lene Roed, formand for HK Kommunal Sydjylland, da foredragene blev annonceret.

Ledere

Problemer med login?