Topforhandler: Vi vil ikke betale besparelser med vores pauser

05. december 2017  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Det er ikke OK, at medarbejderne skal betale besparelser med forringelser af deres vilkår. Den offentlige sektor er underfinansieret, og så prøver de at udhule vores vilkår, derfor siger vi #nokernok, sagde Flemming Vinther mandag på et OK-møde for tillidsrepræsentanter.

Vi vil gerne løbe hurtigere. Vi vil gerne gøre tingene smartere. Vi vil gerne digitalisere. Men vi kan ikke bare blive ved med at løbe hurtigere og hurtigere og hurtigere. Og vi vil ikke blive ved med at betale for besparelser med dårligere vilkår for vores medlemmer.

Sådan lød nogle af budskaberne den 4. december 2017 om morgenen på et overenskomstmøde for tillidsrepræsentanter i staten fra Flemming Vinther, der som formand for Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) er topforhandler for de cirka 180.000 statsansatte.

Konsekvent underfinansieret offentlig sektor

Flemming Vinther

På to møder i Fredericia og København talte CFU-formand Flemming Vinther og HK Stat-formand Rita Bundgaard (kun Fredericia) med tillidsrepræsentanter fra hele landet om de kommende overenskomstforhandlinger. Foto: Palle Peter Skov

Den 15. december afleverer han sammen med næstformand i OAO-stat HK Stat-formand Rita Bundgaard og resten af forhandlingsudvalget de statsansattes krav til forhandlingerne om en ny overenskomst i 2018. Og der er flere knaster på vejen til et forlig med den statslige arbejdsgiver, innovationsminister Sophie Løhde (V).

- Vi ser en konsekvent underfinansiering af den offentlige sektor. Jeg kan godt forstå, at det er svært for lederne at få deres budgetter til at hænge

sammen, men det er ikke rimeligt at finansiere de løbende besparelser ved at udhule vores vilkår. Vi har i årevis oplevet et pres for at løbe hurtigere og hurtigere, og det kan ikke blive ved. Derfor siger vi nu, at nok er nok, lød det fra Flemming Vinther.

For før parterne kan begynde at forhandle om, hvor meget statens medarbejdere skal have på lønsedlen, kræver CFU, at lærerne skal være i gang med at forhandle om en aftale for arbejdstid. I dag lever lærerne med regler om deres arbejdstid, som Folketinget har bestemt ved lov. Normalt er arbejdstidsregler overenskomststof, som parterne forhandler sig til rette om. Desuden har der op til overenskomstforhandlingerne været heftig debat om blandt andet fridagene til jul og nytår og den betalte frokostpause. I det hele taget oplever CFU’s forhandlingsudvalg kold luft fra arbejdsgiverne.

Vil flytte folk uden rettigheder

Som eksempel nævnte Flemming Vinther Moderniseringsstyrelsens forsøg på at give statens ansatte flyttepligt til hele landet, og sagen med et HK-medlem, der fik besked om, at det ikke var en væsentlig ændring, da hendes job flyttede fra Viborg til Hjørring. Den sag kommer for landsretten i februar 2018. Arbejdsgivernes grundlæggende syn på medarbejderne kaster skygger over de forhandlinger om en ny overenskomst, der er sat til at begynde med et sættemøde med Sophie Løhde den 19. december, lød det.

- Når vores arbejdsgiver pludselig siger, at det hører ind under deres ledelsesret at rykke folk rundt, fjerner de samtidig alle de rettigheder, der hører med, når man bliver udsat for en væsentlig ændring. Det er rettigheder, som vi har forhandlet ved tidligere aftaler, som de med et sætter ud af kraft. Det kan vi ikke acceptere.

Flemming Vinther mener, at mange private arbejdsgivere er bedre til at se potentialet og se positivt på deres medarbejdere i stedet for kun at se medarbejderne som en udgift.

- Finansministeriets regnemodeller fungerer på den måde, at alle udgifter brugt på det offentlige bliver set som en udgift. Vi ved, at mange private arbejdsgivere ser deres medarbejdere som en investering, så der kunne vores arbejdsgivere måske lære lidt om værdien i at investere i kompetent og effektiv arbejdskraft, sagde de statsansatte topforhandler, og fortsatte:

- Man skal bare huske, at en velfungerende offentlig sektor er forudsætningen for, at de private virksomheder kan hente milliarder hjem til Danmark. Vi er så rigt et land, at det kan ikke passe, at vi ikke har råd til en velfungerende offentlig sektor.

Mødet var et lukket møde for tillidsrepræsentanter. HK Statbladet referer derfor kun fra mødet efter aftale med Flemming Vinther.

På mødet blev tillidsrepræsentanterne opfordret til at drøfte OK18 med deres klub og kolleger. HK Stat har lavet en video, der fortæller om overenskomstforhandlingerne. Se den her:

OK18 Stat

Problemer med login?