Danskerne støtter betalt julefrokost til offentligt ansatte

06. december 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Set ud fra en personalepolitisk synsvinkel giver det ikke meget mening, når arbejdsgiverne i kommuner og regioner sparer på julefrokosten og andre personalegoder, lyder det fra HK Kommunal.

Medarbejderne i kommuner, regioner og på andre offentlige arbejdspladser skal have deres julefrokost betalt af arbejdsgiveren. I hvert fald ifølge det store flertal af befolkningen. Det viser en ny undersøgelse, Wilke har foretaget for Avisen.dk.

Hele 72 procent af danskerne mener ifølge undersøgelsen, det er i orden, at de offentligt ansatte får betalt julefrokosten af arbejdsgiveren. Heraf mener et mindretal, at der skal være et loft på 500 kroner for, hvor meget arbejdsgiveren betaler. Kun hver fjerde af de adspurgte mener, at de offentligt ansatte selv må betale for festlighederne.

Befolkningens holdning afspejler sig imidlertid langtfra altid i konkret handling ude på arbejdspladserne. Og tendensen er ifølge HK Kommunals næstformand, Mads Samsing, klar:

Lederne bør vise medarbejderne anerkendelse

Besparelser betyder, at den arbejdsgiverbetalte julefrokost på linje med andre personalegoder er på retur. Den udvikling er helt tosset set fra en personalepolitisk synsvinkel, mener Mads Samsing.

- Det er vigtigt, at lederne viser medarbejderne anerkendelse og påskønnelse, og der er julefrokosten en af måderne at gøre det på. Julefrokosten bidrager til det kollegiale fællesskab på arbejdspladsen også på tværs af faggrænser. Og vi ved jo, at noget kollegial og social tid på en arbejdsplads har positiv betydning for samarbejdet i dagligdagen, siger HK Kommunals næstformand.

Mads Samsing mener i det hele taget, at de offentlige arbejdsgivere bør tænke sig godt om, før de i en tid med udsigt til mangel på arbejdskraft gør arbejdsvilkårene så skrabede, at de skræmmer folk væk.

Psykisk arbejdsmiljø

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Følg hk kommunal på facebook