Kommunens sundhedscenter hjælper ledige med stress

06. december 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Sorø Jobcenter sender nu borgere til kommunens egne behandlingstilbud og sparer penge.

Ledige eller sygemeldte borgere med stress, angst eller depression i Sorø blev tidligere typisk henvist til et tilbud fra en privat, ekstern aktør. Sorø Jobcenter har imidlertid fået øjnene op for, at kommunens eget sundhedscenter kan gennemføre gode forløb for borgere, der slås med nogle af disse udfordringer. Det skriver Kommunen.dk.

Samarbejdet mellem kommunens egne instanser har fungeret siden maj 2016. Og erfaringerne er ifølge leder af Arbejdsmarkedsfastholdelse i Sorø Kommune, Brian Brabrand-Lindeberg, rigtig gode for både for borgerne og kommunen.

Brian Brabrand-Lindeberg anslår, at prisen for at benytte sundhedscentret ligger på omkring det halve af det, kommunen har givet hos en anden, ekstern aktør. Det nye samarbejde kan ikke erstatte de eksterne tilbud fuldstændigt, men det kan reducere behovet for ekstern bistand betragteligt, konkluderer lederen.

Samarbejde på tværs af budgetter

Ifølge Brian Brabrand-Lindeberg burde det være let for andre jobcentre i landet at kopiere konstellationen i Sorø og hurtigt få gevinst af et samarbejde. Han betegner samarbejdet for unikt, fordi det traditionelt kan være svært for kommuner at samarbejde på tværs af budgetter.

- Jeg tror generelt, at det kan være lidt svært med kommunalt samarbejde på tværs, fordi man pludselig er ude i at flytte ressourcer fra én kasse til en anden kasse. Det er reelt set det, der er tale om. Det er enten en model, man synes er en god idé, eller en model, hvor alt stritter på én, siger Brian Brabrand-Lindeberg til Kommunen.dk.

Hos Foreningen af Socialchefer i Danmark ser formanden, Helle Linnet, flere og flere forskellige typer af samarbejder på tværs af fag og forvaltninger i kommunerne. Og samarbejdet i Sorø er endnu et til samlingen af gode eksempler, mener Helle Linnet, der til daglig er direktør for Social & Arbejdsmarked i Vordingborg Kommune.

Social og beskæftigelse

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Følg hk kommunal på facebook