Salg af Alka: Du beholder billige forsikringer

06. december 2017 Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Som medlem af HK beholder du rabat og medlemstilbud på forsikringer til særligt lave priser hos Alka mindst 5 år efter salget til Tryg. Samtidig får du del i Tryg’s bonusordning

HK har sammen med en række andre LO-fagforeninger solgt sine aktier i forsikringsselskabet Alka. HK tjener næsten 1 mia. kr. på salget, som dog også lige skal godkendes af myndighederne og forventes at være helt på plads i begyndelsen af 2018.

Alka blev stiftet af fagforeningerne for at sikre billige forsikringer til medlemmerne. Men i dag er der kun ca. 15% af medlemmerne i LO, der benytter sig af tilbuddene, og der er er flere gode tilbud om forsikringer på markedet.

”Derfor ser vi det ikke længere som en kerneopgave for HK at skaffe billige forsikringer til medlemmerne. Alka skal mere ses som en investering for HK’s medlemmer, og den skal vi sikre bedst muligt. Vi har fået en rigtig god pris – ca. 8,2 mia. kr. i alt - for selskabet, og medlemmerne beholder de gode tilbud, så derfor har vi solgt”, forklarer formand for HK Kim Simonsen.

Det er en del af aftalen, at de nuværende ordninger om priser og betingelser på Alkas forsikringer til medlemmer af blandt andet HK, skal gælder 5 år efter salget. Samtidig bliver medlemmerne omfattet af Trygs bonusordning, der de seneste 2 år har givet 8% i bonus/rabat.

Alka har givet et pænt overskud de seneste år, men står også over for store investeringer.

”Vi har vurderet, at det er et rigtig godt tidspunkt at sælge på. I HK har vi tjent tæt på en mia. kr., vi nu kan bruge på medlemmerne i stedet”, siger Kim Simonsen.

Når salget er helt på plads, skal HK’s Hovedbestyrelse diskutere, hvad pengene mere præcist skal bruges til.

Problemer med login?

Log ind med NemID