Du skal have løn, hvis du bliver forstyrret i dine pauser

07. december 2017  |  HK Handel  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Betaler du selv for din pause, må din arbejdsgiver ikke forlange, at du skal stå til rådighed og fx ekspedere kunder eller svare på telefonopkald.

Video: Søren Svensen

Når du som handelsansat selv betaler selv for din pause – og det gør langt de fleste – betyder det, at du ikke har pligt til at stå til rådighed under pausen. Hvis din arbejdsgiver vil have, at du står til rådighed og for eksempel ekspederer kunder eller besvarer telefoner i din pause, skal du have løn under pausen. Det gælder også, hvis du for eksempel sidder i baglokalet og spiser din frokost, men må løbe ud i butikken, når der kommer kunder.

Skriv din arbejdstid ned

HK Handel anbefaler altid, at du dokumenterer din arbejdstid, da det så er nemmere at føre en sag. En ganske almindelig papirkalender, hvor du har noteret, hvilke pauser du har stået til rådighed i, om du har haft mulighed for at forlade butikken og hvor lang pause, der var tale om, kan vise sig at være vigtigt dokumentation.

Står du også til rådighed i dine selvbetalte pauser, eller bliver du ofte forstyrret, når du holder pause, anbefaler HK Handel, at du gør enten din arbejdsgiver eller din tillidsrepræsentant opmærksom på, at du har ret til selv at råde over din tid, når du har pause.

HK Handel har vundet flere sager for medlemmer, der er blevet forstyrret i deres pauser. Senest fik et af HK Handels medlemmer en efterbetaling på 18.500 kroner for de pauser, hun ikke havde fået, fordi hun stod til rådighed for de kolleger, der kunne få brug for hendes hjælp.

Læs også: Stod til rådighed i sine pauser. Får 18.500 kr. i efterbetaling.

Har du brug for rådgivning, er du altid velkommen til at kontakte din lokale HK Handel-afdeling på 7011 4545.

Løn Arbejdsmiljø

Problemer med login?