HK'er i høring om flytning af statsjob: For fedtet

07. december 2017  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Landdistrikter og borgmestre vil have langt flere statslige arbejdspladser flyttet væk fra hovedstaden. Husk, at det har konsekvenser, og at flytningerne er underfinansierede, sagde Rita Bundgaard til politikerne ved høringen på Christiansborg 5. december 2017.

- Vi ønsker en omfangsrig udflytning 2.0. Det har været en succes indtil videre. Ikke alle styrelser er kommet lige godt i mål, men vi har mange gode erfaringer. Det skaber bosætning, jobskabelse og udvikling i landdistrikterne.

Sådan sagde formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard i sin åbningstale på tirsdagens høring om Bedre balance-planen og flytninger af statslige job fra hovedstaden.

På høringen var en række borgmestre inviteret, og de var meget glade for deres nye statslige arbejdspladser, samtidig med at de godt kunne tænke sig at få nogle flere. Hjørring-borgmester Arne Boelt gav udtryk for, at flytning er et vilkår, man som medarbejder må affinde sig med i en globaliseret verden.

- Det er altså virkelighed for rigtig mange mennesker i Danmark, at deres arbejdsplads flytter, sagde han.

Det fik de to faglige organisationer Djøf og HK til at minde om, at man godt kan have empati for dem, der mister deres job – lige meget hvor i landet det er.

- Hvis man vil have et Danmark i balance, skal man også behandle sine medarbejdere ordentligt. Jeg er både formand for dem, der er flyttet og for dem, der har mistet deres job i København. Det er mennesker, vi taler om. Mennesker, der er glade for deres job, og i det mindste bør man da have empati. Det handler om vilkårene og måden, vi gør det på, og jeg håber, at regeringen vil lytte til erfaringerne denne gang, sagde HK Stats formand Rita Bundgaard og fortsatte:

- Det er ikke noget nyt, at statslige job flytter. Det er en større runde denne gang, men vi har flyttet statslige job mod nord, syd, øst og vest, og for nogle af dem, vi flytter nu, er det 3. eller 4. gang,

HK'er: Det er fedtet, når lønnen falder

Landdistrikternes Fællesråd havde også inviteret Susanne Winther-Nielsen, som er kundesupporter i Erhvervsstyrelsen. Hun fortalte de mange politikere og andre tilhørere om sin oplevelse med sammen med sin mor at flytte fra København til Nykøbing Falster.

Susanne Winther-Nielsen har haft 5 chefer på halvandet år, og mange af hendes kolleger blev i København, da Erhvervsstyrelsen flyttede.

Som HK'er får man stedtillæg i København. Ens løn falder altså, hvis man vælger at flytte med sit arbejde ud. Det, synes jeg, er fedtet. Det kunne I godt tænke over næste gang, sagde Susanne Winther-Nielsen med et smil til de mange folketingspolitikere.

Christian Lützen, direktør i Nævnenes Hus i Viborg, fortalte, at kun cirka 5 procent kom med fra København.Vi har meget kompetente medarbejdere. Men det er også vigtigt at anerkende, at når erfaringen ikke flytter med, så koster det på produktionen i begyndelsen, sagde han.

Du kan se tv fra høringen på Folketingets hjemmeside eller app

Om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd er en almennyttig, partipolitisk neutral interesseorganisation, som består af en rækker parter, der arbejder for at samle, dele og kommunikere viden og erfaring til gavn for Landdistrikter og yderområder.Med i Landdistrikternes Fællesråd er blandt andre 48 kommuner, butikskæden COOP, DGI, Landbrug og Fødevarer og Danmarks Apotekerforening.

Derudover kan landsbyer og enkeltpersoner også være medlem.

Udflytning

Nyheder om udflytning