Hvor meget tøj kan butikker kræve, at de ansatte køber?

07. december 2017  |  HK Handel  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Hvis du arbejder i en tøjbutik, er der ofte også et krav om, at du skal gå i butikkens tøj – og selv købe det. Men hvor meget tøj kan en arbejdsgiver egentligt forlange, at en medarbejder køber? Få styr på reglerne her.

Illustration: Tone Thoresen

”Vi har en forventning om, at du kun går i det tøj, som vi sælger i butikken. Men du får jo medarbejderrabat, så jeg går ikke ud fra, at det bliver et problem?”

Du har fået nyt job. Og ikke hvilket som helst job, men et job du virkelig gerne vil have i en fed tøjbutik. Der er bare et problem: Du må ikke selv vælge, hvilket tøj du skal have på. Chefen forventer, eller måske ligefrem kræver, at du kun bærer butikkens tøj, når du er på arbejde. Det betyder måske, at du skal bruge flere tusinde kroner om året på tøj, som du ikke behøver eller har lyst til at eje. Men hvor meget kan din chef bestemme over din private økonomi?

Ledelsesretten – altså rammerne for, hvad din chef egentligt må bestemme – er ret vide på området. Din leder må derfor gerne bestemme, at der skal være krav om bestemt påklædning for at sikre arbejdsmiljø eller hygiejne, men også for at forbedre konkurrencebetingelserne. Tidligere sager har nemlig fastslået, at lederne gerne må opsætte regler for påklædning for at pleje virksomhedens image, men reglerne skal være rimelige og driftsmæssigt begrundede.

Hvis du arbejder i en eksklusiv butik med meget dyrt tøj og bliver bedt om at købe nye dragter hver sæson, eller du arbejder en butik med relativt lave priser – men måske kun arbejder der 10 timer om uge, så kan det naturligvis hurtigt æde en meget stor del af lønnen. Og det må ledelsen ikke kræve. Kravet må nemlig ikke påføre medarbejderen et urimeligt tab.

Kravet skal være rimeligt

Hvor grænsen præcist går, kommer an på et skøn fra sag til sag, fortæller Lisbeth Nørremark, der er faglig sekretær i HK Handel.

- Det må ikke være sådan, at man skal bruge en betragtelig del af lønnen på tøj. Det er ikke rimeligt. Er man ungarbejder og arbejder kun få timer, så kan det hurtigt blive et stort krav at stille, og så må virksomheden slække på kravene eller stille det nødvendige tøj til rådighed, siger hun og understreger, at man ikke skal finde sig i hvad som helst. Hvis man synes, at kravet virker urimeligt, bør man snakke med sin fagforening.

- Der skal være interne retningslinjer, en personalepolitik eller en kontrakt, hvor tøjkravet er beskrevet. Det må man vurdere om er rimeligt. Man må gerne stille spørgsmål til det, man skal ikke bare acceptere det blindt, siger hun, som understreger, at der også er mange virksomheder, som tager et ansvar og for eksempel giver et fast beløb, eller som tager ansvar for, at de unge medarbejdere ikke køber for meget og derfor har sat et maksbeløb på eller kun vil godkende køb, hvis medarbejderne betaler kontant.

Arbejder du i en tøjbutik, og er du i tvivl om, hvorvidt tøjkravet er rimeligt kan du kontakte din HK-afdeling på 7011 4545.

Læs mere om arbejdstøj

Må du have shorts eller kasket på, når du er på arbejde? Tjek HK’s tema om reglerne for arbejdstøj.

Tema om arbejdstøj

Sådan kan det gøres

H&M: Stiller ikke krav om, hvad personalet går i, men giver personalerabat. “Vi opfordrer alle medarbejdere til at udtrykke deres individuelle stil og vise deres personlighed gennem deres påklædning. Vi appellerer naturligvis til, at vores kollegaer bruger sund fornuft, når det kommer til brug af logoer og upassende eller stødende print, og beder dem tænke over, at de repræsenterer brandet i mødet med vores kunder hver eneste dag,” oplyser virksomheden i en mail.

Companys: De ansatte skal have kædens tøj på, når de er på arbejde, til gengæld får de 5.000 kroner i kvartalet til netop tøjkøb.

Løn Fritidsjob Arbejdstøj

Problemer med login?