OK18: Fokus på reallønsfremgang og fritvalgsordning

07. december 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Bodil Otto mødte formanden for KL's forhandlingsudvalg Michael Ziegler, da HK Kommunal sparkede gang i indsamlingen af krav til OK18.

HK Kommunals formand, Bodil Otto, er sammen med de øvrige topforhandlere på vegne af 560.000 ansatte i kommuner og regioner klar med de generelle krav til de kommende overenskomstforhandlinger.

Forhandlerne fra Forhandlingsfællesskabet, der repræsenterer 51 medlemsorganisationer for ansatte i kommuner og regioner, er netop blevet enige om, hvilke fælles krav, man vil møde op med, ved den første egentlige armlægning med arbejdsgiverne i KL den 5. januar og med Danske Regioner den 12. januar.

Mærkbare lønstigninger

Blandt de løn- og arbejdsvilkår, der skal gælde for den mere end halve million kommunale og regionale lønmodtagere fra 2018 og tre år frem, står Forhandlingsfællesskabets krav om en fremgang i reallønnen for alle helt centralt.

Krisens ophør, opsvinget og udviklingen i lønnen på det private arbejdsmarked er udgangspunktet for forhandlernes krav om, at HK’erne og de øvrige lønmodtagere i kommuner og regioner skal have nogle lønstigninger, der kan mærkes i den enkeltes husholdning.

Frit valg til den enkelte

Fremme i forreste række står også ønsket om en fritvalgsordning, hvor den enkelte medarbejder selv indenfor nogle aftalte rammer kan vælge mellem mere frihed, højere pensionsbidrag eller udbetaling. Kravet er nyt og vil sandsynligvis fylde en del under de kommende forhandlinger.

De to centrale krav fra Forhandlingsfællesskabet matcher HK Kommunals ønsker til de generelle krav. HK Kommunals egne specielle krav om fx fortsættelse af Kompetencefondene præsenteres også snart. Der er aftalt kravspræsentation med KL den 20. december. Derefter følger Regionerne.

Forhandlingsfællesskabet vedtager formelt kravene mandag den 11. december 2017.

Følg med i din overenskomst på hk.dk/ok18

Problemer med login?