OK18: Tiden er inde til ens løn over hele landet

07. december 2017  |  HK Stat  |

Kontorfunktionærer skal fremover have samme lønniveau over hele landet. Sådan lyder et af HK Stats krav til OK-forhandlingerne. Højere basislønninger og pligt for staten til fortrinsvis at ansætte faguddannede HK’ere er andre krav til fornyelse af organisationsaftalerne.

Hundredvis af ønsker til bedre arbejdsvilkår fra tusindvis af HK’ere i staten er ved at blive kogt ind til temaer og krav, som skal på bordet ved vinterens forhandlinger om OK18.

Forhandlingerne er delt op i 2: dels de generelle om lønninger og andre forhold for alle statens ansatte. De forhandlinger står CFU for. Dels forhandlinger om de enkelte organisationers særlige aftaler. Specielle krav hedder det i overenskomstjargon. Forudsætningen for at forhandle de krav er, at der ved de centrale forhandlinger bliver sat penge af til at forbedre organisationsaftalerne.

- Ellers sker der ikke så meget, som HK Stats formand, Rita Bundgaard, forklarede på et møde i fagforeningens bestyrelse.

Enige om at gå efter penge til HK-aftaler

Men det forbehold forhindrede ikke bestyrelsen i at beslutte sig for en række krav, som kan forbedre vilkårene i stort og småt for de enkelte grupper inden for HK Stats medlemskreds.

Senere besluttede OAO også at rejse krav ved de centrale forhandlinger om penge til at forny organisationsaftaler. Så der er i hvert fald enighed blandt lønmodtagerne i staten om at kræve penge til de enkelte organisationsaftaler.

Inspiration til kravene manglede bestyrelsen ikke. I foråret strømmede forslag og ønsker ind fra medlemskredsen ved medlemsmøder, på den særlige OK-menu, på OK18-debatten og på HK Stats Facebook-side.

Samme løn landet over

Et af de markante krav er at indføre ens løn for kontorfunktionærer over hele landet. I dag er der en provinssats og en hovedstadssats. Forskellen er i løngruppe 3, trin 2 fx på 455 kroner om måneden. Det vil sige, at en hovedstadsansat får 5.460 kroner mere om året end kollegaen med et tilsvarende job i Lemvig.

- Der må arbejdes med at skabe balance mellem hovedstadssats og provinssats, sagde formand Rita Bundgaard, da bestyrelsen udtog krav. It-medarbejdere og laboranter har allerede samme lønniveau, uanset hvor de arbejder. Rita Bundgaard understreger, at ingen skal gå ned i løn for at nå målet om ens løn over hele landet. Kravet vil gælde dem, der bliver ansat fremover.

Højere basisløn og andre krav

Blandt de øvrige krav til forbedring af organisationsaftalerne gælder nogle for alle medlemsgrupper – det vil sige både kontorfunktionærer, laboranter og it-folk. Det drejer sig om blandt andet:

• Stramning af overenskomstens bestemmelser om fortrinsvis at ansætte uddannet personale. Nu står der i aftalen, at der fortrinsvis bør ansættes uddannede. Kravet er, at der kommer til at stå skal.
  • Højere basislønninger – hvilke basislønninger der skal hæves, har man ikke lagt sig fast på.
  • Det skrives ind i overenskomsten, at man ikke må stå på ren basisløn i længere tid.

Særligt for kontorfunktionærer rejser  HK Stat blandt andre følgende krav:

• Indførelse af anciennitetstrin – så man får højere løn, jo længere man er ansat. Det er ikke fastlagt, hvilke basislønninger der i givet fald skal have anciennitetstrin.
  • Arbejdsgiverne skal have pligt til at tilbyde faglærte kontorfunktionærer en akademiuddannelse efter et års ansættelse.

For laboranter kræver fagforeningen:

• En nærmere beskrivelse af, hvilke opgaver der må løses af ufaglærte laboratorieassistenter, og hvilke der må løses af uddannede laboranter. Laboranterne oplever, at ufaglærte laboratorieassistenter 'stjæler' de uddannedes arbejde.

På et møde i uge 50, 2017, afgør bestyrelsen, om den vil rejse særlige krav for it-medarbejderne.

Voksenelever skal fremover have ret til den højere voksenelevløn, så snart de er fyldt 25 år. Med de nugældende regler får voksne elever kun den høje sats, hvis de var fyldt 25 år, da de blev ansat som elever. Samme krav gælder for voksenpraktikanter (laborantstuderende).

Det samlede katalog af specielle kravholder forhandlingsudvalget tæt ind til kroppen, indtil det sidder over for arbejdsgiverne til vinter.

HK Stat har organisationsaftaler eller andre særlige aftaler for:

• Kontorfunktionærer
  • Laboranter