Moderniseringsstyrelsens vicedirektør: Det bliver altid de sværeste forhandlinger

08. december 2017  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Eksklusivt interview med HK Statbladet: For første gang spiller statens arbejdsgiver ud med sine mål for vinterens overenskomstforhandlinger.

- Det er vigtigt at tale sammen. Også om de ting, der kan være svære. Så kender man hinanden lidt bedre, så bliver samarbejdet lidt mere tillidsfuldt.

Med den erklæring forbereder Linda Nordstrøm sig på forhandlingerne om OK18 – overenskomsten, som afgør løn- og arbejdsvilkår for statens ansatte de næste 2-3 år. I maj skiftede den nu 43-årige jurist jobbet som overenskomstchef i arbejdsgiverorganisationen Dansk Byggeri ud med posten som vicedirektør i Moderniseringsstyrelsen med ansvar for at forhandle overenskomster for alle statens ansatte. Nu fortæller hun, hvordan styrelsen gerne vil indrette overenskomsterne og dermed indfri regeringens og innovationsminister Sophie Løhdes (V) politiske mål.

Staten må aldrig blive lønførende

Målene er blandt andre at bruge skatteborgernes penge fornuftigt – det vil med Linda Nordstrøms ord sige på kerneopgaverne – og at få lukket det såkaldte løngab, som blev diskuteret første gang under OK15. På den måde kan der komme en ansvarlig løsning på OK18, mener Linda Nordstrøm:

- Det er evident, at der er et løngab, når man ser på lønudviklingen fra 2008 til OK18. I 2008 aftalte man nogle stigninger, og umiddelbart efter bremsede det hele op på grund af finanskrisen. Det betød, at der kom et løngab ud til det private.

Hun forstår godt, hvis nogle HK Stat-medlemmer oplever, at der er langt fra deres lønseddel til en opgørelse af den samlede lønudvikling fra Danmarks Statistik.

- Men problemet er reelt. Der har simpelthen været større stigninger generelt i staten end i det private. Paralleliteten har forskudt sig. Derfor går vi til forhandlingerne med den klare ambition, at løngabet skal lukkes, og privatlønsværnet skal fortsætte, siger hun.

Hvor meget de statsansatte ifølge Finansministeriets udregning er foran lønmæssigt vil Linda Nordstrøm ikke ind på. Privatlønsværnet blev indført ved OK15 efter armlægning mellem finansministeren og de ansattes forhandlere. Det betyder, at lønningerne i staten og den øvrige offentlige sektor ikke kan stige mere end de private lønninger. Hvis de offentlige lønninger vokser mere end i det private, skærer privatlønsværnet hele merstigningen væk. 100 procent. Kommer de privatansatte foran, får statens ansatte 80 procent af merstigningen.

Kort efter OK15 sagde de statsansattes chefforhandler, Flemming Vinther, at han ikke anerkender, at "der er den ubalance, som Finansministeriet oplister". I dag siger Linda Nordstrøm, at hun "regner med, at løngabet lukkes i den kommende overenskomstperiode, som der står i hensigtserklæringen i CFU-forliget fra 2015".

At de statsansatte ikke må stige hurtigere i løn end privatansatte, er dog ikke udtryk for nogen nedvurdering af deres indsats, vil hun gerne understrege:

- Vi anerkender, at også medarbejdere i staten går på arbejde hver dag og yder en indsats. Problemet er, at hvis løngabet fortsætter, så tipper balancen. Sådan er økonomien skruet sammen, og det er vi nødt til at finde nogle løsninger på. Sammen. Staten kan og må aldrig blive lønførende.

Tillæg skal fylde mere

Et andet vigtigt ønske er at puste liv i Ny løn. En større del af lønnen skal udbetales og forhandles lokalt. I dag bliver cirka 10 procent aftalt lokalt. Den andel har Linda Nordstrøm en ambition om at hæve, "så det kan mærkes". Hvor meget det vil sige, har hun ikke noget bud på nu.

- Vi gør os nogle tanker om at revitalisere Ny løn. Hovedlinjen vil være at få flere penge derude – og derfor lidt færre som generelle lønstigninger. Hvis man som team eller person yder noget ekstra eller tager én for holdet, så skal der være penge til at belønne det. Vi mener det faktisk, når vi taler om at skabe et større ledelsesrum.

Linda Nordstrøm ser samtidig gerne, at den enkelte forhandler sin egen løn med chefen. På de fleste arbejdspladser er det i dag HK-tillidsrepræsentanten eller en konsulent fra fagforeningen, der klarer den sag. Topembedsmanden markerer, at hun godt ved, at det er kontroversielt at pille ved fagforeningens ret til at forhandle løn.

- Det vil være en stor øvelse at lægge mest muligt ud lokalt og beslutte, at den enkelte gerne må forhandle sin egen løn. Men Ny løn er vigtigt for os, siger hun. Og tilføjer i samme åndedrag, at hun ikke vil sætte tillidsrepræsentanten ud af spillet.

- Hvis den enkelte skal forhandle mere, tænker jeg ikke tillidsrepræsentanten helt ud af det setup. Det indtryk må man ikke få. Jeg anerkender systemet, siger hun med udråbstegn.

Kompetenceudvikling er anerkendelse

Lige så klart understreger Linda Nordstrøm, at hun "anerkender det store arbejde, HK’erne udfører på statens arbejdspladser".  En kontant måde at anerkende faggruppen på er at "se på rammerne for kompetenceudvikling ved overenskomstforhandlingerne", siger hun.

- Anerkendelsen kan bestå i at behandle folk ordentligt. Og en del af det er at give dem muligheden for at lykkes med deres arbejde. Hvis vi på den lange bane skal give HK’ere mulighed for at lykkes, skal vi lave kompetenceudvikling. Det, synes jeg, er nødvendigt, at vi og HK taler om og bruger tid på ved OK18 – og bagefter. Arbejdsmarkedet er et andet om 10-15 år. Den udvikling skal overenskomsten være robust nok til at kunne takle. Vi får andre opgaver at løse, nogle skal vi løse på nye måder, og nogle falder sandsynligvis væk på grund af digitalisering og robotics. Derfor skal vi og HK sammen kigge på, hvilke kompetencer der bliver brug for.

Som eksempel på sådan en proces fremhæver Linda Nordstrøm et projekt, Moderniseringsstyrelsen gennemfører for tiden for at kompetenceudvikle netop HK’erne i styrelsen.

- Vi har talt sammen om det. Vi har brugt resurser på at afklare, hvad HK’erne efterspørger. Det dur ikke, at jeg siger: Kompetenceudvikling skal kun være i virksomhedens interesse, og så kører vi! Ligesom det ikke dur, at vi bare uddanner i det, medarbejderne har lyst til. Det er mit indtryk, at medarbejderne har taget rigtig godt imod den måde, vi har lavet kompetenceudvikling på. (Læs om projektet i HK Statbladets decemberudgave, red.).

Selvom hun gerne vil bruge OK-penge på kompetenceudvikling, afviser Linda Nordstrøm med et venligt grin at vende tilbage til 90’ernes aftaler om mulighed for uddannelsesorlov med fuld løn.

- Dér er vi nok ikke lige …

Væk med minipensionen?

Blandt HK Stat-medlemmernes hedeste OK-krav er Linda Nordstrøm mest venligt stemt over for ønsket om at komme af med minipensionen. Det er den lavere sats på 11,19 procent i pensionsbidrag, som ansatte med mindre end 4 års anciennitet eller under 25 år må tage til takke med. Andre får 15 procent.

- Det har været et krav gennem nogle år, og jeg synes, at vi skal se på det. Vi undervurderer, hvad tid er i staten. Den tid, der går med at administrere karensordningen, går fra kerneopgaven, siger hun og skynder sig at fastslå, at hun skam ikke lover bare at afskaffe minipensionen.

Om medlemmernes topprioritet – at få betalt fri 24. og 31. december og grundlovsdag sikret i overenskomsten – lyder meldingen:

- Vi forhandler, hvis kravet kommer. Men jeg stiller det ikke. Det handler igen om ledelsesrummet. Hvis man på en arbejdsplads mener, at man bedst bruger pengene på de tre fridage, så blander jeg mig ikke. Og hvis man et andet sted mener, at man hellere vil bruge penge på noget andet end de 3 fridage, så støtter jeg også det.

Heller ikke medlemsønsket om en fritvalgsordning er Linda Nordstrøm lun på. Der er i forvejen mange muligheder for fleksibilitet i overenskomsten, siger hun forud for de forhandlinger, som bliver "de sværeste nogensinde". Traditionen tro:

- Det bliver altid de sværeste forhandlinger. Sådan er det. Vi skal tage det seriøst. Det er 180.000 menneskers arbejdsforhold, vi skal forhandle. Der vil være knaster, vi skal over, og nogle steder, hvor man skal give sig fra begge sider. Det bliver svært. Jeg vil gøre mit for et godt forløb og for, at vi får en aftale.

Læs også på Ritas blog: OK18: Optimist trods lysår imellem os

Arbejdsgivernes mål

• Et forspring i forhold til de privat­ansattes løn skal elimineres.
  • Flere lønkroner skal ud lokalt, og du skal selv forhandle om dem.
  • Overenskomsterne skal være enklere og ledelsesrummet større.
  • Der skal afsættes flere penge til kompetenceudvikling.

OK18 Stat

Problemer med login?