VOXPOP: Hvad betyder Velfærd

08. december 2017  |  HK Service Hovedstaden Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Vi har spurgt Jonas Thisted, 21 år og økonomikonsulent hvad Velfærd betyder for ham.

Hvad tænker du, når du hører ordet velfærd?

- Når jeg hører ordet velfærd, så tænker jeg på vores fælles samfund. Alt det der gør Danmark til et sikkert, rigt og lykkeligt land. Det er alt det, som vi i mange år har kæmpet for og det dækker alt fra fri adgang til lægen, sygehuset og hospitalet - til fri adgang til uddannelse, forsørgelse og efter-/videreuddannelse.

Regeringen lægger op til at skære milliarder på erhvervsuddannelserne. Hvad synes du om det?

- Det er en decideret falliterklæring. At skære milliarder på uddannelse er det samme som at fordømme vores fremtid. I Danmark har vi i mange år stået og faldet med uddannelse. Det er vores måde at profilere os til hele verden. Vi er veluddannede og tror på vores arbejdskraft. Nu ser vi en kæmpe modreaktion, hvor det, vi har profileret os på, får tilbagegang. Det gør sig især gældende inden for det erhvervsfaglige område, hvor vi kommer til at mangle ufattelig mange i fremtiden. Hvis vi skal sikre vores fremtid, så skal der investeres i uddannelse og det gælder alle uddannelser. Vi skal have dygtige medarbejdere på kontorerne, på værkstederne og i børnehaverne !

Skattelettelser eller velfærd – hvad er vigtigst for dig og hvorfor?

- Ingen tvivl. Velfærd er klart det, der vægtes højest hos mig. Hvis det ikke havde været for vores velfærdssamfund, så vil jeg have svært ved at se mig selv det sted, jeg er i dag. Det har givet mig mange muligheder, lige som det giver mange af mine medelever og -studerende muligheder. Det har også holdt en hånd under min familie i de tider, det har været svært. Skattelettelser vil gøre det nemmere for dem, der har det nemmest allerede - og gøre det sværere for dem, der i forvejen har det svært.

Velfærd

Problemer med login?