Hanne og kongressen

11. december 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Det er vigtigt at huske på, at vi repræsenterer medlemmerne. Som delegeret på HK's kongres oplevede Hanne Appelgreen, at det betalte sig at være vedholdende. Men ikke alt var lige skønt at se på, siger hun også.

Skal man have noget igennem på en forbundskongres, gælder det om både at være mere end almindeligt vedholdende og grundig i sit forarbejde. For demokratiet er ikke nødvendigvis til stede hele tiden.

Sådan siger Hanne Appelgreen, fællestillidsrepræsentant i Egedal Kommune, efter at have været delegeret på HK's kongres i oktober. Her var hun stærk fortaler for et forslag fra HK Kommunal Hovedstaden om at få fjernet HK's aldersbestemmelser. Og det var netop kun i kraft af stædighed og benhårdt arbejde, at det lykkedes at få ændret lovene – ikke helt som forslaget var formuleret, men næsten.

– Hele forløbet var ret uskønt. Men det viste mig, at hvis du stiller et ændringsforslag, og du i første omgang bliver fejet af banen, så skal du holde fast i din overbevisning. Behandlingen af vores forslag var meget op ad bakke hele vejen, og der var mange, der ikke syntes, at det var en god ide. Men det, der kom igennem, var en sejr for os. Og det var dejligt at være med til rent faktisk at flytte noget – i demokratiets navn, siger hun.

For medlemmernes skyld

Hanne Appelgreen, FTR for HKerne i Egedal Kommune

Hanne Appelgreen

Hun understreger, at man som delegeret på kongressen har pligt til hele tiden at holde sig for øje, at man er der for medlemmernes skyld, og at hele organisationen i øvrigt er baseret på et demokrati, hvor medlemmerne bestemmer. Den pligt oplevede hun dog ikke, at alle levede op til.

– Undervejs måtte jeg ind imellem spørge mig selv: Hvor er demokratiet? Meget af det, der foregik på kongressen var styret oppefra, og mange delegerede lod sig også styre af, hvad forbundsledelsen stemte. Og det er da ærgerligt, når vi nu taler så meget om, at vi har demokratiske valg, at alle kan stemme, at vi er med til at gøre en forskel, og hvad vi ellers praler af. Men det var bestemt ikke alt på kongressen, der foregik demokratisk, og det virkede også som om mange havde glemt, at de kun var der, fordi de var valgt til det af medlemmerne, siger Hanne Appelgreen.

Fik god ændring igennem

Det konkrete forslag fra HK Kommunal Hovedstaden handlede om aldersbestemmelserne i HK's love vedrørende fratrædelsesalder for fastlønnede tillidsrepræsentanter. Lovene dikterede, at man ikke kunne (gen)vælges, hvis man i den følgende valgperiode nåede pensionsalderen. Men ifølge forslaget fra HK Kommunal Hovedstaden skulle aldersgrænserne simpelthen ophæves, så de passer bedre til den virkelighed som medlemmerne er en del af, hvor danskerne bliver ældre, og vi alle skal blive længere på arbejdsmarkedet. Resultatet blev imidlertid en mindre vidtgående ændring af lovene, der betyder, at man nu kan godt kan blive valgt, selvom man når pensionsalderen i perioden, men derefter skal stoppe.

Set i bakspejlet vil fællestillidsrepræsentanten fra Egedal også gerne benytte lejligheden til at sende en hilsen til den række af formænd, der troner i stolene på podiet under kongressen.

– De skal tænke over, at man også kommunikerer, selvom man ikke siger noget højt. For det virkede ærlig talt som om, at de tog det meget personligt og nærmest blev fornærmede, når nogen stillede et forslag, de ikke kunne lide. Og det er bare ikke i orden. Uanset hvor højt op i systemet man kommer, skal man huske, at HK ikke er til for de fastlønnede tillidsrepræsentanter, men for medlemmerne, siger Hanne Appelgreen.

Problemer med login?

Log ind med NemID