Lederne skal gribe effektivt ind over for chikane

12. december 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

De ansatte på de københavnske jobcentre føler sig meget udsat for chikane fra utilfredse borgere. Nu har de – og ikke mindst deres ledere – fået grundige retningslinjer for at håndtere chikanen.

Sagsbehandlerne på jobcentrene i Københavns Kommune står jævnligt model til ytringer som "narrøv" og "luder". I ekstreme tilfælde kan de også se sig selv hængt ud med personlige oplysninger og krænkende billeder på hjemmesider, Facebook eller andre sociale medier – i lighed med sagsbehandlere andre steder i landet.

Nu har samarbejdsorganet HovedMED under kommunens Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning vedtaget et detaljeret sæt retningslinjer, der skal tage hånd om den del af det dårlige arbejdsmiljø, der skyldes chikane. Som noget helt nyt omfatter retningslinjerne også et afsnit om "digital chikane".

- Vi har gennem et stykke tid presset på for at få nogle retningslinjer. Vi oplevede blandt andet, at nogle borgere var begyndt at optage samtaler i det skjulte, hvorefter de blev offentliggjort på sociale medier. Denne nye dimension med chikane på Facebook og andre digitale platforme ønskede vi inddraget i retningslinjerne, fortæller Jan Bolvig, fællestillidsrepræsentant i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, hvor 1.400 ansatte arbejder på HK Kommunals overenskomst.

Detaljerede krav til lederne

Jan Bolvig Mortensen, BIF

Han understreger, at borgerne selvfølgelig har ytringsfrihed.

- Men de har også et retligt ansvar, hvis de kommer med krænkende beskyldninger. Nogle gange sker det måske i en affekt, der kan være forståelig, men det er altid meget ubehageligt for sagshandleren og vedkommendes familie, hvis man offentligt bliver udstillet som inkompetent, ubegavet eller direkte ond. Derfor er det vigtigt, at nogen reagerer over for den form for chikane, siger Jan Bolvig.

De nye retningslinjer vedtaget i sidste uge, men der forestår stadig lidt sproglig tilretning. I det seneste udkast er der meget detaljerede krav til lederen i den afdeling, hvor en medarbejder føler sig udsat for chikane. Det fremgår blandt andet, at lederen ved "oplevet chikane" altid har pligt til at følge op på hændelsen, og forvaltningen vil – efter aftale med medarbejderen – også følge op over for den borger, der har udøvet chikanen.

Støtte ved politianmeldelse

Er krænkende ytringer fremsat digitalt og rettet mod en bestemt sagsbehandler, skal ledelsen forsøge at få borgeren til at fjerne opslaget, eller man skal kontakte udbyderen, fx Facebook, for at få virksomheden til at slette det.

I nogle tilfælde kan en politianmeldelse komme på tale, men det kan kun ske efter aftale med både den chikanerede medarbejder og kommunens centralforvaltning. I tilfælde af en politianmeldelse har medarbejderen ret til at få en beskikket advokat til støtte ved afhøring hos både politi og i retten.

Københavnske sagsbehandlere oplever oftest chikane

En undersøgelse, som HK Kommunal har foretaget blandt ansatte på landets jobcentre, viser, at sagsbehandlerne på jobcentrene i Københavns Kommune i særlig grad oplever nedladende og skræmmende bemærkninger fra utilfredse borgere. I hele Danmark svarer godt hver anden sagsbehandler "ja" til spørgsmålet "Har du inden for det seneste år været udsat for nedladende, ubehagelige eller skræmmende bemærkninger fra borgere?".

I de københavnske jobcentre gælder det mere end to ud af tre HK'ere med borgerkontakt.

Mobning og chikane Arbejdsmiljø

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Følg hk kommunal på facebook