Flytteplan i Skat: 2.600 fik besked om deres fremtid

14. december 2017  |  HK Stat  |  HK SKAT  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Nogle var i chok, nogle fik en forventet flytning, og andre åndede lettet op. Tusindvis af medarbejdere i Skat fik torsdag den 14. december besked om deres fremtidige arbejdssted. For nogle flytter jobbet til den anden ende af landet.

Omkring 100 medarbejdere skal flytte fra Svendborg til Odense. Og omkring 100 skal flytte fra Odense til Svendborg. Sådan lyder et af de mere pudsige flytteplaner for det nye skattevæsen.

Torsdag den 14. december 2017 fik de cirka 7.000 ansatte i Skat besked om, hvor deres jobfunktion skal placeres i fremtiden, og for 2.600 af dem lød beskeden, at deres job skal flytte til en anden adresse.

Blandt andre rokader er Aalborg til Herning. Tønder til Haderslev. Nordsjælland til Næstved, og tolderne, der rykker fra København til Aarhus. Andre får kortere til det nye tjenestested, og de fleste steder rykker andre skattefolk ind.

Flytter folk i hele landet

Flytteplanerne gælder Skat i hele landet. For nogle betyder flytningen, at de skal flytte en kortere afstand som fx fra København til Taastrup eller tilbage fra Sluseholmen i Københavns Sydhavn til Østbanegade i den nordlige ende af hovedstaden. Alle HK’s lokalafdelinger havde faglige konsulenter i beredskab, og over hele landet havde tillidsrepræsentanter og Landsklubben HK Skat travlt med at snakke tingene igennem og forsøge at svare på spørgsmål fra kollegerne.

- Mange af vores medlemmer har jo flyttet før. Og nogle har prøvet det flere gange, og nogle bliver nu flyttet tættere på deres hjem. Alligevel kommer meldingen som et chok for en del af medarbejderne. Nogle steder er der panik, mens andre er lettede, fordi de ikke skal flytte så langt som frygtet, siger Ulla Fabricius, der er formand for HK’erne i Skat.

Mange står med uvisheden

Hos HK Stat-formand Rita Bundgaard er der glæde over, at Skat giver medarbejderne tid til at overveje deres fremtid, og at man sammen med medarbejdernes organisationer har aftale en fair personalepolitisk værktøjskasse. Blandt andet er det aftalt, at medarbejderne så vidt muligt bliver varslet 6 måneder før en flytning.

- Rigtig mange medarbejdere står nu med uvisheden. Kan jeg flytte med jobbet? Kan jeg pendle? Er det nu, jeg skal gå på pension? Eller er det nu, jeg skal prøve noget helt nyt? Det er positivt, hvis ledelsen har lyttet til medarbejderne og givet dem en rimelig tidshorisont, siger Rita Bundgaard, og fortsætter:

- Vi har jo vidst, at der ville komme en meget stor strukturændring, men derfor kan det alligevel være et chok for den enkelte, hvis end job fx flytter fra Nordsjælland til Næstved eller fra Aalborg til Herning. Jeg håber, de bruger hinanden og taler med deres tillidsrepræsentanter og sammen med deres familier finder ud af, hvad der er rigtigt for dem.

Flytningerne kommer ifølge redaktionens oplysninger til at ligge i perioden fra 3. kvartal 2018 til 4. kvartal 2020.

Direktør: Brug for alle gode kræfter

Selv om 2.600 i dag har fået besked om at deres job flytter, forventer Skat dog "kun" at 1.000-1.400 medarbejdere reelt vil skulle flytte med deres stilling.Skønnet bygger på, at cirka 2.300 medarbejdere frem mod 2021 forlader skatteforvaltningen, fordi de går på pension, mens mange andre vil få en ny stilling i en af skatteforvaltningens 7 nye styrelser, hvor der de kommende år ventes at skulle rekrutteres mindst 3.300 nye folk.

Merete Agergaard, der er nuværende direktør i Skat og kommende direktør i Skattestyrelsen, anerkender, at planen har stor betydning for mange medarbejdere i skatteforvaltningen.

- En reorganisering som denne indebærer svære beslutninger, som har betydning for mange dygtige medarbejdere. Her er det vigtigt at huske, at de flere tusinde ledige stillinger, der vil være i de kommende år, også giver mange nye jobmuligheder for de mange medarbejdere, der bliver bedt om at flytte. Vi har brug for alle gode kræfter, udtaler Merete Agergaard i en pressemeddelelse.

Skive og Thisted bytter folk

Flytteplanerne gav også rystelser i skattecenteret i Skive, hvor cirka 65 af 100 job bliver flyttet. Samtidig bliver et tilsvarende antal job i andre skattecentre flyttet til skattecenteret i Skive.

- Alle kan ikke flytte på grund af, at de er bundet til for eksempel Skive på grund af familie. De kan søge job her i Skive, som bliver slået op, sagde en af skattecenterets medarbejdere til det lokale dagblad.

- Det er ikke nogen sjov situation, hvis man skal til at køre 100 kilometer for at komme på arbejde, hvis man er vant til at kunne gå på arbejde. De medarbejdere i Thisted og Skive, som bliver flyttet til Skive og Thisted, kommer til at kunne vinke til hinanden, når de kører på arbejde, lød det fra en tillidsmand i Thisted, ifølge Skive Folkeblad.

Læs mere om de nye styrelser på www.Fra1til7.dk

Læs også: Vemodig sidste dag hos Skat i Holbæk

Medarbejderne var kaldt til møde klokken 10 og fik besked i løbet af formiddagen.

Læs guiden: Skal din arbejdsplads skal flytte - guide til statens HK'ere

SKAT