OK18: Arbejdsgivere vil bremse lønstigninger

14. december 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Lønningerne i kommuner og regioner har udviklet sig for stærkt og skal ned på et andet leje, mener man i KL og Danske Regioner. Krisen er ovre, og der er plads til en mærkbar fremgang i reallønnen, lyder det fra HK Kommunal.

HK Kommunal og de andre organisationer for kommunalt og regionalt ansatte har netop udvekslet overenskomstkrav med de offentlige arbejdsgivere. Dermed er banen kridtet op for de egentlige forhandlinger, der begynder den 21. december eller den 5. januar.

Se alle kravene til overenskomsterne her

En opbremsning af de ansattes lønstigninger er et af de punkter, som står øverst på de kommunale og regionale arbejdsgiveres liste over krav til de forestående overenskomstforhandlinger.

Både i KL og i Danske Regioner mener man nemlig, at de offentligt ansatte står i ’gæld’ til deres arbejdsgivere, fordi de offentligt ansatte siden 2008 har fået lønstigninger, der ligger ud over udviklingen i den private sektor.

Reguleringsordningen virker

Men baggrunden for arbejdsgivernes krav om løntilbageholdenhed er ifølge HK Kommunals formand, Bodil Otto, præget af nogle talfiflerier, der kun viser det kvarte billede af virkeligheden.

- Når arbejdsgiverne vælger at beregne lønudviklingen med starttidspunkt i 2008, er det jo fordi, de offentligt ansatte lønninger i perioden før 2008 sakkede markant bagud lønningerne på det private arbejdsmarked, hvor der nærmest var lønfest. Sagen er, at reguleringsordningen virker, så vi i dag har en lønudvikling i kommuner og regioner, der stort set matcher udviklingen i det private, konstaterer Bodil Otto.

Krisen er overstået

HK Kommunals formand, der er en af topforhandlere for samtlige 560.000 ansatte i kommuner og regioner, har til hensigt at fastholde medarbejdernes berettigede forventninger om lønstigninger, der flugter med udviklingen i den private sektor.

- Den økonomiske krise er heldigvis så godt som overstået. Det skal naturligvis afspejles på lønsedlerne hos de ansatte i kommuner og regioner. Vores medlemmer skal have den samme del i det økonomiske opsving, som man vil få i det private. På det punkt er jeg, og, er jeg sikker på, mine medforhandlere på lønmodtagersiden rimeligt stålsatte, siger Bodil Otto.

Talgymnastik

Det rationale fra HK Kommunals formand og de øvrige forhandlere for de kommunalt og regionalt ansatte bliver i det store hele bakket op af en ekspert i arbejdsmarkedsspørgsmål.

Laust Høgedahl fra Aalborg Universitet imødegår således kravet om løntilbageholdenhed fra innovationsminister Sophie Løhde (V), der sætter rammerne for de regionale og kommunale forhandlinger, akkompagneret af KL’s chefforhandler Michael Ziegler (K) og Anders Kühnau (S) fra regionerne.

Eksperten slår fast, at reguleringsordningen, der har fungeret siden 1987, har betydet, at lønningerne mellem det offentlige og det private følges nogenlunde ad. Han fremhæver, at innovationsministeren og de øvrige offentlige arbejdsgivere på kort sigt har ret i deres påstande.

- Men omvendt ser billedet helt anderledes ud, hvis perioden (fra 2008) udvides. Det er talgymnastik, siger eksperten til DR.

Fokus på seniordage

Derudover er KL og Danske Regioner er i det hele taget meget enige om deres overenskomstkrav. Ud over løntilbageholdenheden drejer det sig seniordagene. Her ønsker man i begge arbejdsgiverorganisationer at udskyde tidspunktet for, hvornår en ansat kan få gavn af tilbuddet sådan, at seniordagene først kan træde i kraft fem år før pensionsalderen.

Heroverfor står HK Kommunal og de øvrige organisationer samlet i Forhandlingsfællesskabet, der altså udover en mærkbar reallønsfremgang har en bevarelse af den nuværende ordning med seniordage og seniorbonus på dagsordenen.

Også kravet om en fritvalgsordning står højt på Forhandlingsfællesskabets prioriteringsliste. Midler til et lavtløns- og ligelønsprojekt er også blandt kravene fra de ansattes organisationer.

OK18

følg med i ok18
nyheder, fakta og info om din overenskomst

hk.dk/ok18