Regeringen udskyder ny samlet flytteplan

14. december 2017  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Der bliver ikke som varslet præsenteret en ny samlet runde flytning af statslige arbejdspladser før jul, men medarbejderne i Skat har i dag fået besked om deres flytninger.

- Vi har jo annonceret, at der vil komme en ny runde her i december måned, men vi må bare erkende, at der stadig udestår noget arbejde, som gør, at det først bliver i januar måned, vi er klar med præsentationen. Det siger minister for offentlig innovation, Sophie Løhde (V), til DR Nyheder.

Mens regeringen bakser internt og med Dansk Folkeparti om en skattereform og udlændingestramninger, er næste etape af flytteplanen altså udskudt. HK Stat-formand Rita Bundgaard mener, at det både er godt og skidt, at uvisheden fortsætte for de medarbejdere, der ikke ved, om deres arbejde skal flytte.

- Det kan der være delte meninger om. For nogle af vores medlemmer betyder udsættelsen af planen, at de kan holde jul og vente med at få besked, mens andre går med en stor bekymring og helst ville have klar besked. Man kunne jo lidt forsigtigt håbe, at regeringen skal bruge lidt ekstra tid på planerne, fordi de arbejder intenst på at sikre en bedre finansiering af flytningerne, siger hun og fortsætter:

- Første runde af flytninger var klart underfinansieret. Vores fokus er, at medarbejderne bliver behandlet ordentligt både på de nye arbejdspladser og dem, der lukker. Og det er svært at få råd til at sikre ordentlige vilkår og en fornuftig overdragelse af opgaverne, hvis de statslige institutioner får en stor millionregning med i indflytningsgave.

Løkke ville give statsjob i julegave

Under folketingets åbningstale den 3. oktober 2017 lagde Lars Løkke Rasmussen (V) ellers op til at give flere kommuner ude i landet en tidlig julegave ved at annoncere flytningen af tusindvis af statslige arbejdspladser fra hovedstadsområdet i december.

Men den tidlige julegave bliver altså annulleret i første omgang, siger Sophie Løhde, der nu siger, at planen præsenteres i januar.

- Jeg vil ikke haste et eller andet på plads to minutter i lukketid før jul. Det er ikke ordentligt overfor de berørte medarbejdere og deres familier, synes jeg. Derfor synes jeg også, at det er mere ordentligt, at vi siger nu, at det bliver i januar, siger hun til DR.

Afviser sammenhæng med blåt kaos

Sophie Løhde afviser ifølge DR Nyheder, at det er de tumultariske forhandlinger på Slotsholmen, der forsinker præsentationen af udflytningens anden etape.

- Det har sådan set ikke nogen betydning for det her. Man må gerne lave alle sine spændende spekulationer, men kendsgerningerne er bare, at vi ganske enkelt ikke er færdige endnu, siger hun.

Imens den samlede plan er udskudt, fik medarbejderne i Skat besked om deres flytninger i dag.

Læs også:  Provinsen har ikke fået flere statsjob trods udflytning

Udflytning

Nyheder om udflytning