Unge snydes for løn under sygdom

14. december 2017 Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Alt for mange unge går glip af den løn, de har krav på, når de bliver ramt af sygdom. Det viser en ny rapport fra Jobpatruljen.

Får du den løn, du har ret til, hvis du bliver syg? Over halvdelen af de unge med fritidsjob ser ikke en krone af den løn, de har krav på under sygdom. Det viser Jobpatruljens evalueringsrapport for 2017, som 2.950 fritidsjobbere i alderen 13-17 år har deltaget i. Helt nøjagtigt bliver 51,7 % af de unge snydt for deres løn, når sygdommen rammer.

Det er alt for mange. Og det er ikke første gang, at det springer i øjnene, hvor mange unge der går glip af den løn, de skal have under sygdom. I 2016 viste Jobpatruljens rapport også, at det kniber med at leve op til reglerne. Her manglede 51,1 % af de unge løn under sygdom, selvom de havde ret til den. Og det er ikke godt nok, siger HK’s formand Kim Simonsen.

- Jobpatruljens tal peger helt tydeligt på, at rigtigt mange arbejdsgivere har store problemer med det her. Det er ikke i orden, at en medarbejders retmæssige løn fordufter, når en gang influenza melder sig. Det er klart. Og det er arbejdsgivers ansvar at leve op til reglerne og de unges rettigheder.

Men når en ungarbejder ikke får sin løn under sygdom, skyldes det ikke nødvendigvis, at arbejdsgiveren bevidst forsøger at snyde, understreger Kim Simonsen.

-  Typisk vil arbejdsgiverne gerne give de unge en ordentlig start på arbejdsmarkedet. Jeg er ikke i tvivl om, at den gode vilje er til stede på langt de fleste arbejdspladser. Det oplever vi også i Jobpatruljen, når vi tager rundt. Så jeg er overbevist om, at arbejdsgivere og fagbevægelsen sammen kan nå meget langt med oplysning om de unges rettigheder.

Jobpatruljens resultater viser, at der stadig er meget at gøre for de yngste på arbejdsmarkedet – også på andre fronter end løn. Hele 92,4 % af de 2.950 unge, som Jobpatruljen snakkede med i 2017 har oplevet, at deres ansættelsesforhold strider imod regler eller love.

Det er en stigning fra sidste år, hvor 82,2 % af de unge havde været ude for brud på regler eller rettigheder i deres arbejde. Overtrædelserne spænder vidt. Det kan være lige fra en ung, der går i 9. klasse, som arbejder mere end de tilladte to timer om dagen, til grove overtrædelser som brug af farlige maskiner.

Brud på overenskomster melder Jobpatruljen til fagforeningerne, lovbrud meldes til myndighederne – f.eks. Arbejdstilsynet – og særligt grove overtrædelser meldes til politiet.

Se hele Jobpatruljens evalueringsrapport for 2017

Hvad er Jobpatruljen?

Jobpatruljen taler hver sommer med unge om deres rettigheder og vejleder året rundt unge, forældre og virksomheder om reglerne på arbejdsmarkedet.

I sommeren 2017 har Jobpatruljen

• besøgt op mod 10.000 virksomheder
  • snakket med 2.950 fritidsjobbere
  • fået hjælp fra op mod 250 frivillige