Fredag den 15. december sendte de statsansatte og deres arbejdsgiver i Moderniseringsstyrelsen mails til hinanden med deres krav til fornyelse af overenskomsten fra 1. april 2018.

Men samtidig meddelte CFU, Centralorganisationernes Fællesudvalg, at de kun vil forhandle med innovationsminister Sophie Løhde (V) på én betingelse: Der skal gang i reelle forhandlinger mellem skolelærerne og deres arbejdsgivere i KL om en arbejdstidsaftale. I dag er lærernes arbejdstid fastsat ved lov, og det brud på almindelig praksis om at forhandle aftaler af den art mellem parterne på arbejdsmarkedet vil de faglige organisationer for samtlige offentlige ansatte på tværs af regioner, kommuner og stat have rettet op på. Ellers bliver der ingen forhandlinger om løn, pension, kompetenceudvikling og andet godt.

Flemming Vinther, formand for CFU, forklarer i en pressemeddelelse:

- Det er afgørende, at underviserområdet omfattet af lov nr. 409 får en forhandlet arbejdstidsaftale. Det meddelte vi Sophie Løhde den 6. oktober 2017, så vi kunne nå at have reelle forhandlinger, inden vi udvekslede krav til OK18. Det ønskede Sophie Løhde ikke, hvorfor vi nu meddeler ministeren, at lærerne skal forhandles først. Det betyder i praksis, at underviserområdet skal i reelle forhandlinger, der peger frem mod en aftale, før vi går i gang med at forhandle øvrige krav.

Se pressemeddelelsen Lille pdf symbol

På det statslige område indebærer den usædvanlige situation at:

• CFU som nævnt udvekslede krav med Moderniseringsstyrelsen i dag, fredag
  • OAO udveksler krav med modstående arbejdsgiver i henhold til køreplansaftaler
  • OAO’s medlemsorganisationer – hvoraf HK Stat er den største - udveksler krav med modstående arbejdsgiver i henhold til køreplansaftaler
  • CFU mødes med Moderniseringsstyrelsen på tirsdag den 19. december 2017 for et kort sættemøde.

Alt andet er herefter sat på stand by, meddeler OAO’s sekretariat.

HK Stats medier følger udviklingen og rapporterer tirsdag fra det såkaldte sættemøde i Finansministeriet, hvor innovationsministeren får besøg af de faglige topfolk fra staten og parterne formentlig siger ord om ok-kravene.

OK18 Nok er nok