På vej i konflikt for overenskomst

Da medarbejderne hos Gosh / E. Tjellesen i Lynge stemplede ud torsdag i sidste uge, stod deres fagforeninger klar udenfor med løbesedler og chokoladenisser. Det var HK it, medie & industri Hovedstaden, der sammen med 3F og Metal var mødt op for at orientere medarbejderne om den stadig mere anstrengte situation mellem deres arbejdsgiver og deres fagforeninger.

Efter flere års forgæves forsøg på forhandling og efter afsendelse af første konfliktvarsel helt tilbage i marts er det nemlig stadig ikke lykkedes at få arbejdsgiveren med til reelle forhandlinger om en kollektiv overenskomst.

- De ansatte har alt for længe arbejdet under kritisable forhold. Det vil vi ganske enkelt ikke stå model til længere, fortæller faglig medarbejder Michael Tonny Hansen fra HK it, medie & industri Hovedstaden, som selv var ude med løbesedler.

Skal sikres basale rettigheder

- Vi vil sikre medarbejderne en overenskomst med ordentlig løn, arbejdsgiverbetalt pension, klare regler om arbejdstid og overarbejde, klare opsigelsesvarsler og feriefridage. Vi var ude at møde dem i torsdags for at sikre, at alle bliver ordentligt informerede om, hvad det er, vi kræver på deres vegne. Og for at vise arbejdsgiveren, at vi står fast på vores krav.

Forhåbningen er, at arbejdsgiveren nu erkender situationens alvor og går i dialog med fagforeningerne. Ellers vil et næste skridt være en optrapning af situation med afsendelse af andet konfliktvarsel.

Michael Tonny Hansen fortæller, at medarbejderne generelt tog godt imod ham i torsdags.

- Der var mange, der sagde, at det var på tide, der skete noget, siger han.