”Det er en rigtig god nyhed, for os som mener, at arbejdslivet ikke kun skal ske på arbejdsgiverens præmisser. Det vil forbedre arbejdsvilkårene for chaufførerne og den almindelige trafiksikkerhed. Der nu en gang forskel på en førerkabine og et hotelværelse. Det gør det i hvert fald dyrere, hvis chaufføren ikke får mulighed for at kombinere arbejds- og familieliv” siger klubbestyrelsesmedlem Eigil Johannesen.

Dommen betyder, at chaufførlogistikken bliver en væsentlig større udfordring – ikke mindst for de mange østeuropæiske chauffører, der kører i månedsvis i Vesteuropa – for de transportvirksomheder, der udnytter den lavere løn i 3. lande (carbotagekørsel).

Eigil Johannesen opfordrer til, at udtalelsen fra The Court of Justice of the European Union får danske myndigheder til at håndhæve kravet om weekendhvil uden for førerkabinen, og udstede store bøder for overtrædelser. Ellers tilbyder de værste arbejdsgivere næppe tilstrækkelige og egnede overnatningsforhold.