Fyrkat og de andre dyr sikret

02. januar 2018  |  HK Transport & Turisme Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

DFDS lukker sin godsterminal i Esbjerg, som betyder afskedigelse af samtlige 67 DFDS-medarbejdere i driften og på kontoret ifølge en skriftlig meddelelse fra selskabet

Arbejdsmarkedets Feriefond har bedt Zoo i København, Fregatten Jylland, Vikingecenter Fyrkat og flere andre danske museer om at tilbagebetale store lån, og blandt andet vikingecentret har sagt, at de risikerer helt at måtte lukke.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) udsættes tilbagebetalingen af lånene, mens han drøfter den med EU-Kommissionen, så en løsning ikke kolliderer med reglerne for statsstøtte.

”Medarbejderne må fortsat affinde sig med usikkerhed om deres økonomiske situation. Men foreløbigt kan fyresedlerne vente indtil sommerferien 2018” siger bestyrelsesmedlem Eigil Johannesen. Som fællestillidsrepræsentant for HK’erne i PostNord Danmark kender han til kollegernes følelser, når jobbet afhænger af et ja eller nej fra Bruxelles.

”Kontakt tillidsrepræsentanten eller afdelingen med dine spørgsmål. Det giver mere ro i maven med konkrete svar i stedet for at gætte. Og få taget noget efteruddannelse, mens tid er” er hans råd. ”De overenskomstmæssige kompetencepuljer forudsætter ofte, at uddannelsen er påbegyndt, inden du har fået en fyreseddel. Brug derfor timeouten klogt”.

Det er lukningen af passagerruten, ét skibsanløb om dagen og mere standardiseret gods, der gør, at rederiet ikke længere mener, det er hensigtsmæssigt at drive egen terminal i Esbjerg. I stedet vil DFDS købe sig til terminalservice fra Blue Water Shippings terminal.

Problemer med login?

Log ind med NemID