DM i Skills er det store årlige Danmarksmesterskab for unge fra erhvervsuddannelserne.

Omkring 300 unge er med som deltagere, hvor de kæmper inden for de forskellige fag om at blive landets bedste.

- DM i Skills giver de unge chancen for at vise deres talenter. Mesterskaberne er desuden med til at skærpe deres faglige niveau og vise omverdenen – heriblandt grundskoleelever – erhvervsuddannelsernes mangeartede og spændende muligheder, og det ønsker vi at bakke op om, siger Karin Østerby, formand for HK MidtVest.

Detailhandelen var repræsenteret ved DM i Skills i 2016 i Fredericia Foto: Per Daugaard/SkillsDenmark

Omkring 300 unge er med som deltagere ved DM i Skills. Her er det DM i Skills i Fredericia i 2016. Foto: Per Daugaard/SkillsDenmark.

Prøv VR-briller

Karin Østerby fortæller, at HK blandt andet vil sætte spot på fremtidens arbejdsmarked.

- Arbejdsmarkedet er i rivende udvikling blandt andet på grund af digitaliseringen, og det ønsker vi at sætte spot på med blandt andet VR-briller, som de unge kan afprøve på vores stand, forklarer hun og fortsætter:

- Vi vil også give de unge basisviden om, hvad en fagforening er, og klæde dem på i forhold til de rettigheder, de har på arbejdsmarkedet. Endelig fortæller vi om de mange kursustilbud, HK har, og om de tilbud om sparring på CV og ansøgning, de unge kan benytte sig af, når de eksempelvis skal søge elevplads eller have landet det første job efter endt uddannelse, fortæller hun.

Vind en iPad

HK afvikler også en konkurrence, hvor der er mulighed for at vinde en iPad. I alt er der tre iPads på højkant i løbet af de dage, DM i Skills varer.

Ved det seneste DM i Skills, der løb af stablen i januar 2017 i Aalborg, besøgte knap 55.000 mennesker mesterskabets, hvilket gør DM i Skills til den største uddannelsesevent i Danmark.

DM i Skills slår i år rekord med i alt 61 tilmeldte fag – 42 konkurrencefag og 19 demonstrationsfag.

Besøg HK's stand – du finder os i Hal L stand 9242 i MCH Messecenter Herning.

Mange tusind besøger DM i Skills som her i Fredericia i 2016 Foto: Per Daugaard/SkillsDenmark

Mange tusind mennesker plejer at gæste DM i Skills. Foto: Per Daugaard/SkillsDenmark.