Kender du den der følelse af, at det kunne være rart at have nogle kolleger at tale med om en udfordring på din arbejdsplads?

Nogle, der måske arbejder et andet sted end dig, så de kan se med friske øjne på udfordringen og komme med andre input end dem, du plejer at få?

Eller måske følelsen af, at der er en masse viden derude, som du kan bruge i dit arbejdsliv?

Så er et netværk noget for dig, og nu giver HK MidtVest og HK Østjylland dig mulighed for at blive netværksfacilitator, så du kan starte dit eget faglige netværk.

- Det er et stort ønske for mange af vores medlemmer at blive en del af et netværk, hvor man kan udvikle sig fagligt i fællesskab med andre inden for sit fag. Men vi ved også, at det kan være svært at starte og drive et netværk, hvis man ikke har værktøjerne til det. Det giver vi nu til de medlemmer, der brænder for at starte netværk, siger Jonas Thing, udviklingskonsulent i HK Kommunal.

Det er netop ønsket fra medlemmer om at kunne udvikle sig fagligt sammen med ligesindede, der er årsagen til, at HK Kommunal i MidtVest og Østjylland nu har startet et pilotprojekt, der sætter særligt fokus på netværk.

- Som medlem skal man møde et netværk, der er drevet professionelt, og hvor man derfor er sikker på både at få et højt fagligt udbytte og et socialt fællesskab med kolleger fra mange arbejdspladser. Derfor tilbyder vi den gratis uddannelse, så vores netværksfacilitatorer ved, hvordan de arrangerer og styrer møderne, siger Jonas Thing.

Mand, der er del af et netværk

HK Kommunal står klar med hjælp

Som netværksfacilitator skal man blandt andet finde eventuelle oplægsholdere og beslutte, hvilke temaer møderne skal have. Derfor får man stor indflydelse på, hvilke emner der skal debatteres på møderne, så netværkets deltagere får de kompetencer og den viden, der er brug for inden for netop det fag - for at imødekomme fremtidige udfordringer og muligheder.

HK Kommunal i de to afdelinger vil stå til rådighed med hjælp til netværksfacilitatorerne, så de ikke står helt alene med opgaven.

- Som netværksfacilitator vil man kunne trække på hjælp fra HK Kommunals ansatte til eksempelvis bookning af lokaler og sparring i forhold til indhold på møderne. Derfor er lysten til at være netværksfacilitator den vigtigste kvalifikation. Man skal altså ikke holde sig tilbage, hvis man er bange for at få en masse ekstra arbejdsopgaver. Men det er klart, at man skal være parat til at påtage sig opgaven og derfor også acceptere, at der noget arbejde i det, siger Jonas Thing.

Til gengæld får alle netværksfacilitatorerne en viden om at drive et netværk, der kan bruges i mange andre sammenhænge.

- Vi ved, at mange af de medlemmer, der tidligere har uddannet sig til netværksfacilitator i HK, har brugt deres viden i deres daglige arbejde og i deres fritid. Man får helt enkelt nogle værktøjer, der er værd at skrive på CV’et. Samtidig får man rigtig meget erfaring i mødeledelse, og det har mange af vores medlemmer også kunnet bruge i alle mulige andre sammenhænge. Derfor er uddannelsen som netværksfacilitator meget attraktiv for mange, siger Jonas Thing.

Sådan gør du, hvis du vil med

Hvis du vil være netværksfacilitator, så meld dig til den gratis uddannelse.
Det er en forudsætning for at deltage, at
  1. du vil arbejde med at starte dit eget netværk undervejs, enten alene eller sammen med en anden deltager.
  2. din idé til et netværk skal handle om medlemmernes fag.
  3. du kan være med alle tre undervisningsdage.
  4. og så skal du være medlem af HK Kommunal i HK MidtVest eller HK Østjylland.

Artiklen er opdateret 11. januar 2018