KL’s sundhedsudspil rammer forbi målet, mener Bodil Otto, som er blevet interviewet af både Ritzau og i TV Avisen.

- Det tangerer noget pjat, når KL mener at ansatte ikke må ryge i eget hjem, hvis de har hjemmearbejde eller går helt alene og graver grøfter. Fint med en sundhedspolitik, men det skal ikke blandes sammen med ansættelsesretlige forhold. Vi har en tradition for at det er ledere og medarbejdere, der sammen finder ud af fornuftige regler, der passer til den enkelte arbejdsplads, lyder det fra Bodil Otto.

Udspillet fra KL går på, at de opfordrer kommunerne til over en bred kam at beslutte, at rygning i arbejdstiden skal være forbudt.

Som det er nu har flere kommuner rygeforbud, men det er lokalt aftalte forbud.

Glidebane mod andre forbud

For Bodil Otto er udspillet fra KL dog ikke kun en bevægelse mod et totalt rygestop i arbejdstiden.

- For mig handler det ikke kun om rygning. Det handler om en sundhedspolitisk dagsorden i det hele taget. Hvad må der serveres i kantinen? Må man have sin egen madpakke med, hvis den er federe, end hvad der ellers er? siger hun til Ritzau.

- Jeg synes, at man skal passe på med at blande en sundhedspolitisk dagsorden i en arbejdsretlig dagsorden, lyder det fra HK Kommunals formand.

Hvad mener du om et rygeforbud? Deltag i debatten på Facebook!