Det var Hernings borgmester Lars Krarup (V), der klippede snoren til HK-Huset på Vestergade 43 i Herning, da der onsdag den 17. januar 2018 var indvielse.

- Det er 10 år siden, at HK MidtVest blev skabt. Nu samler I mange af jeres aktiviteter her i det nye flotte hovedsæde. Som borgmester i Herning Kommune er jeg naturligvis både glad for og stolt over, at I valgte at satse på Herning som centrum for jeres midt- og vestjyske aktiviteter. Jeg er sikker på, at I ikke fortryder jeres valg, sagde han blandt andet.

Også Mikkel Steffensen, direktør for JFP Murer & Tømrer, datterselskab af byggefirmaet JFP, Jørgen Friis Poulsen A/S, som har været hovedentreprenør på byggeriet, holdt tale.

Det samme gjorde Karin Østerby, afdelingsformand for HK MidtVest.

Lars Krarup, Hernings borgmester, klipper snoren til det nye HK-Hus i Herning sammen med Karin Østerby, formand for Hk MidtVest.

Hernings borgmester Lars Krarup klippede snoren til det nye HK-Hus i Herning sammen med Karin Østerby, formand for HK MidtVest. Foto: Lars Holm.

Vil opnå større videndeling

- Baggrunden for hele processen har været et ønske om at samle en del af aktiviteterne for at opnå en større videndeling på tværs af medarbejdere. En videndeling, som vi forventer vil komme vores medlemmer til gode, fortalte Karin Østerby.

- Vi håber desuden med indretningen af huset her at kunne betjene medlemmerne bedre. De medlemsrettede funktioner er blevet placeret nærmest tilkørslen fra Vestergade, mens husets interne funktioner er komme til at ligge bagud mod syd ¬ noget, I selv vil kunne se, når I senere får mulighed for at bevæge jer rundt i huset, forklarede hun.

- Det er vigtigt for mig at understrege, at selv om vi nu samler en stor del af aktiviteterne her i Herning, vil det ikke gå ud over nærheden til medlemmerne. Vi bevarer nemlig afdelingskontorer i både Viborg, Holstebro, Skive og Nykøbing Mors, hvor medlemmerne vil kunne kigge ind til personlige møder med vores medarbejdere, sagde hun.

Rundvisning i det nye HK-Hus i Herning.

Mange havde fundet vej til indvielsen for at se det nye HK-Hus, som er i to plan. Foto: Lars Holm.

1800 kvadratmeter i to plan

HK-Huset i Herning har undergået en stor forandring, siden det første spadestik til byggeriet blev taget fredag 3. februar 2017.

En villa mod nord, en glas- og mellembygning samt et baghus længst mod syd er blevet revet ned, og der er blevet bygget ca. 1000 kvadratmeter til de tilbageblevne 800 kvadratmeter, så HK MidtVest nu råder over i alt ca. 1800 kvadratmeter i to plan.

Det er Søren Andersen Arkitekter i Holstebro, der har slået stregerne til det nye HK-Hus, som ca. 20.000 medlemmer og 55 medarbejdere kommer til at nyde godt af.

Vil du se det nye HK-Hus i Herning? HK MidtVest slår dørene op til åbent hus kl. 11.00-15.00 på lørdag 20. januar 2018, hvor der vil blive budt på mad og drikke og rundvisning i lokalerne.

Oplev borgmester Lars Krarup klippe snoren og hør talerne til receptionen:

Artiklen er opdateret 17. januar 2018