Foto: Jysk

De går op i at sælge sengetøj, møbler, dyner og alt muligt andet til hjemmet. Men de går også op i at skabe en attraktiv elevplads for deres 140 elever. Og derfor har JYSK her i 2018 tilføjet et ekstra element til deres elevuddannelse: Eleverne får nu fortrolige samtaler med en coach, hvor de kan få vendt deres faglige og personlige udfordringer med en professionel.

- Der er ingen tvivl om, at det kan være en udfordring at være ung i dag: Der er mange krav fra både forældre, skole, virksomheden og en selv. Det er nemt for os at sige: Det må de selv klare. Men vi tager eleverne gravalvorligt, siger Jørgen Olsen, Education Manager på JYSK Academy.

Ifølge Jørgen Olsen oplever de i JYSK, at eleverne er mere sårbare, end de var før i tiden. De er også blevet yngre siden reformen af erhvervsuddannelserne, EUD-reformen i 2015. Når du som ung elev støder på udfordringer, kan du måske tale med forældre, kolleger, chefen eller din skole om de udfordringer, du møder, men det er ikke altid nok. Nogle gange skal der noget mere til, for at du rykker.

Tanken er, at fortrolige samtaler med en coach kan give eleven nye vinkler på udfordringerne. Målet er at øge arbejdsglæden.

- Det er jo en win-win-situation: Hvis vi styrker vores elever, så de får nogle personlige kompetencer i forhold til at modstå modgang, så bliver de endnu dygtigere. Det er jo også vigtigt, når vi normalt ansætter cirka 70% af eleverne efter endt uddannelse, fortæller Jørgen Olsen, som også gerne vil sende et signal ud til andre virksomheder om, at man skal passe godt på sine elever:

- Vi har et stort ansvar som virksomhed for, at vores elever kommer styrket gennem elevtiden.

HK Handel: Alle burde gøre noget ekstra for eleverne

I HK Handel er der en del sager, hvor elever på den ene eller anden måde bliver udnyttet af deres arbejdsgiver.

LÆS OGSÅ: ELEV FIK IKKE NOK I LØN

Derfor er faglig chef i HK Handel meget begejstret for, at JYSK gør endnu en ekstra indsats for at støtte de ofte meget unge elever i at komme godt i gang med på deres arbejdsliv.

- Vi har i HK Handel et rigtigt godt samarbejde med JYSK omkring deres elever. Vi besøger alle nye elevhold og introducerer dem til dels HK Handel, dels den overenskomst de er omfattet af som elever hos JYSK. Derudover har vi altid en direkte linje til Jørgen Olsen, hvis der opstår problemer af den ene eller anden art, mens eleverne er hos JYSK.

- Som elev er du særligt udsat, fordi du er ung og ny på arbejdsmarkedet. Og det er ekstra vigtigt, at arbejdsgiverne tager deres ansvar alvorligt og faktisk sørger for, at eleverne får en god start. Men det er langt fra normalen. Derfor vil vi da opfordre andre arbejdsgivere til ligesom JYSK at gøre noget ekstra for deres elever, siger faglig chef i HK Handel Kim Jensen.

LÆS OGSÅ: 8 ting du skal være opmærksom på som elev