Store, fine eksamensopgaver der står på en hylde og samler støv, kan ingen bruge til noget, tænkte Lea Isaksen og Camilla Hansen i foråret 2017. Så da de skulle i gang med deres afgangsprojekt på kommunom-uddannelsen, lagde de i fællesskab hovederne i blød og kom op med en lys ide.

Ideen blev til et dialogbaseret brætspil, som, de nu håber, kan sparke gang i innovationen rundt om på arbejdspladserne.

Foreløbig har spillet vakt stor begejstring på de to kvinders arbejdspladser i henholdsvis Gladsaxe Handicaptilbud og Center for Sundhed og Omsorg i Lyngby-Taarbæk Kommune. Og det gav dem da også et 12-tal ved eksamen, hvor de to tog en runde af spillet med censor og lærer, som fik til opgave at lave papirflyvere – en samarbejdsøvelse, som udfordrer kreativiteten både hos den enkelte og i gruppen.

- Fra første færd var det vores tanke, at vi ville løse vores afgangsprojekt på en måde, så det kunne bruges i den virkelige verden. Vi ville ikke bare lave en papiropgave, der efter eksamen blev både gemt og glemt, siger Lea Isaksen, ledelsessekretær i Staben i Gladsaxe Kommunes handicaptilbud.

Både hun og Camilla Hansen havde det samtidig sådan, at læringsprojekter gerne må være sjove. På den måde synker ny viden bedre ind, mener de, og har derfor skabt et spil, hvor der er rigelig basis for at få sig et godt grin undervejs.

- Vi elsker begge brætspil og tænkte, at de kan noget helt særligt, når det handler om at lære og udvikle sig. For et spil involverer deltagerne, hvilket kan sætte noget andet i gang hos folk, frem for at en underviser fortæller, hvordan tingene hænger sammen, lyder det fra de to.

Stigende fokus på innovation

Og meget handler netop om at lære her. For spillets ide er, at det skal kunne bruges på arbejdspladserne til at få sat gang i snakken om innovation. Et emne, som der er stigende fokus på i det offentlige af flere gode grunde. Blandt andet fordi kommunerne presses på økonomien samtidig med, at borgernes forventninger stiger.

- Der tales meget om innovation i dag, fordi nytænkning er afgørende for at udvikle organisationen og kerneopgaven. Men faktum er, at mange har svært ved at finde ud af, hvad innovation egentlig er, og hvordan man praktiserer det. Så hensigten med vores spil er at hjælpe folk på sporet. Og vi håber, at det kan være med til at ændre tankegangen omkring arbejdsprocesser, som man gerne vil gøre både smartere, billigere og mere effektivt, så det kan skabe værdi for borgere, virksomheder, organisationen og/eller samfundet, siger Camilla Hansen, assistent i Center for Sundhed og Omsorg i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Nye kompetencer i spil

Tanken bag Innovationsspillet er, at det skal være med til at gøre innovation til en del af organisationskulturen, så arbejdspladserne bevidst kan understøtte de gode ideer og de medarbejdere, som får dem og udfører dem. Konkret tager det udgangspunkt i fem innovationskompetencer, som er:

• Navigation
  • Kommunikation
  • Samarbejde
  • Handling
  • Kreativitet

- Ideen er, at både lederne og medarbejderne får et øget kendskab til disse kompetencer og lærer at bruge dem på arbejdspladsen. I spillet får de sat ord på, hvad innovation er og lærer at idéudvikle. Og det hele er baseret på at skabe dialog blandt spillerne og udfordre deres vanetænkning og deres kreativitet, forklarer Lea Isaksen og understreger, at der hverken er facitliste eller korrekte svar, fordi essensen af innovation netop er at tænke ud af boksen og turde udfordre den traditionelle tankegang.

At så et frø i den enkelte

Til at starte med er det, ifølge de to spilkreatører, en god ide at starte første spillerunde i egen afdeling. På den måde bliver der sået et frø i den enkelte medarbejder, som kan udvikle sig og forhåbentlig gøre, at innovation bliver en naturlig del af hverdagen. Dernæst kan det spilles på tværs af afdelinger, hvor spillerne kan hente viden og inspiration hos hinanden, og man på den måde kan få genbrugt de gode ideer, der er derude, siger de to og tilføjer, at det uanset hvad er vigtigt at skabe et rum omkring spillet, hvor folk kan være trygge og har lyst til at være ærlige om, hvordan det står til.

Sådan fungerer spillet

Rent praktisk kan Innovationsspillet spilles af op til fem personer. Det foregår med en terning, og vinderen er den, der når først hele vejen rundt omkring alle innovationskompetencerne. Undervejs lander man på felter, hvor man trækker et kort, der består enten af et spørgsmål, der skal besvares, eller en opgave, som skal løses. Og der opstår også muligheder for at brainstorme i fællesskab på forskellige områder og måder, mens man bevæger sig pladen rundt.

Spillet kan spilles både på offentlige og private arbejdspladser. Foreløbig er det dog en prototype, som de to kvinder videreudvikler ihærdigt på og drømmer om at få sat i produktion, så alle kan få glæde af det.