Hver gang, den 77-årige ekspeditionssekretær Ervin Gam møder ind på sit job på det tidligere rådhus i Nørre Snede, sætter han ny Danmarks-rekord.

Ervin Gam kunne ved årsskiftet fejre 50 års jubilæum i Ikast-Brande Kommune. Men regner man de godt 10 år, hvor han var ansat hos Herning Sygekasse med, så har han været ansat i det offentlige i 60 år og otte måneder.

- Det er der ingen anden HK’er, der har. Jeg har dog en skarp konkurrent i Bente Raae Andersen fra Helsingør, der har været i skoletandplejen i lidt over 60 år, smiler Ervin.

Ervin Gam

Ved 40-års jubilæet 1. januar 2008 fik Ervin i øvrigt Dronningens Fortjenstmedalje i sølv.

Slut med langt arbejdsliv

1. marts 2018 er det slut med det lange arbejdsliv. Her har Ervin Gam besluttet sig for at gå på pension. Som han med et humoristisk glimt i øjet siger:

- Selv om jeg er glad for mit job, kan jeg ikke se mig selv i det som 80 årig.

Ervin Gam blev født i Herning i 1940, og som 16-årig kom han 1. juli 1957 i lære hos Herning Sygekasse. Hans far, der var murer, syntes, at sønnen skulle have et sikkert og godt job i det offentlige. Selv ville Ervin gerne have være ude at sejle som maskinmester.

Efter godt 10 år hos Herning Sygekasse kun afbrudt af værnepligten, som han aftjente på Bådsmandsstrædes Kaserne på det nuværende Christiania, kom han 1. januar 1968 til Ikast Sygekasse.

Da sygekasserne 1. april 1973 blev nedlagt, og funktionerne overgik til kommunerne, fulgte han med over i Ikast Kommune, hvor han blev leder af afdelingen for sygedagpenge. Her blev han senere afdelingsleder for sundhedspleje, skolelægeordning og børnetandpleje og fra midten af 1990’erne leder af folkeoplysningsområdet.

Ved kommunesammenlægningen 1. januar 2007 blev folkeoplysningsområdet splittet op i henholdsvis skole og kultur og fritid, og Ervin valgte som ekspeditionssekretær at følge med skoleområdet i den nye Ikast-Brande Kommune til det tidligere rådhus i Nørre Snede, hvor 110 ansatte i dag har plads.

Fagligt aktiv i HK

I alle arbejdsårene har Ervin Gam været fagligt aktiv i HK.

Fra 1997 til 2007 var han tillidsrepræsentant for HK’erne, lige som han var fællestillidsrepræsentant. Han var også i 18 år næstformand for HK Hernings sektorbestyrelse for offentligt ansatte og en overgang formand for kulturudvalget i HK Herning.

Fra 1993 og frem til HK’s kongres i oktober 2017 var Ervin revisor i HK Danmark, og han har de sidste otte år desuden været revisor i HK MidtVest men går af ved repræsentantskabsgeneralforsamlingen til foråret.

Endelig kan det nævnes, at Ervin Gam har været medlem af Ikast Handelsskoles bestyrelse fra 1990 og frem til fusionen med Herning Tekniske Skole nu Herningsholm Erhvervsskole i 2004 – de sidste fire år som formand for Ikast Handelsskole.

Stor interesse for sport

Fremover skal tiden bruges på børnene Pernille, 52 år, Rikke, 49 år, og Nikolaj, 44 år, som Ervin Gam fik sammen med hustruen Lis, der døde i år 2000, og på barnebarnet Oliver på 13 år.

Og så glæder Ervin sig til at kunne rejse noget mere sammen med sin mangeårige samlever Inger Kristensen. Hun har to døtre Lotte og Pia og barnebarnet Anna-Saphia, der bor i Tampa i Florida, som de gerne besøger en gang om året.

Ervin og Inger fandt sammen gennem interessen for fodbold og håndbold. Ervin Gam har været frivillig i MCH Arena, hvor han i 10 år sammen med 28 frivillige stod for at bemande billetbordet. Inger var også med og blev senere fastansat i FC Midtjylland.

Ervin er i dag kampfordeler for ungdomskampene i FC Midtjylland og har også siden 1988 været kampfordeler i Ikast FS.

- Med 60-70 fodboldhold, hvis kampe skal fordeles, har jeg i gennemsnit brugt to til to en halv time foran computeren efter arbejde, og jeg glæder mig til at kunne pusle med det i dagtimerne, når jeg går på pension. Jeg trives godt med at være kampfordeler. Det er god hjernegymnastik, fortæller han.

Ervin har desuden planer om at skulle spille seniorfodbold.

- Og så vil jeg købe en elcykel. I 40 år cyklede jeg på arbejde, men da jeg skulle til Nørre Snede, var det slut, så nu glæder jeg mig til igen at kunne komme ud og trampe i pedalerne, siger han.

Sidste arbejdsdag for Ervin Gam bliver onsdag 21. februar, hvor der kl. 12.30-15.00 er afskedsreception i Ikast-Brande Arena, Stadion Allé 2B, Ikast.

Artiklen er opdateret 25. januar 2018