Noget-for-noget-chikanen

Her handler chikanen om, at du bliver lovet belønning eller udsat for trusler om sladder, fyring eller andet, mens du bliver udsat for noget, der har direkte eller indirekte seksuelle undertoner.

Det kan være alt fra saftige historier og beskeder via mail eller SMS, kommentering af din krop og pralerier om seksuelle bedrifter til kys og kærtegn – og i allerværste fald regulær voldtægt.

Noget-for-noget-chikanen kommer ofte snigende fra en person, der i begyndelsen er flink og rar, men som går mere og mere over din grænse.

Logo til Stop seksuel chikane

Vi ser oftest eksempler på noget-for-noget-chikanen med chefer, som udnytter deres magtposition til at chikanere medarbejdere. Men det kan også være både kollegaer, borgere eller klienter, der udøver denne slags chikane mod dig.

Et seksuelt chikanerende miljø

Her udspringer chikanen i en grundlæggende tone på din arbejdsplads eller en konkret gruppe af dine kollegaer, der har rottet sig sammen mod dig og måske også andre.
Chefer kan også være involveret. Her kan både plakater, billeder, mails, SMS’er, seksuelle vittigheder, berøring, hentydninger til din krop og rygtedannelser om dit privatliv være almindelige metoder.

Du føler dig måske ikke selv udsat, men oplever det seksuelt chikanerende miljø.

Vi hører oftest om eksempler på det seksuelt chikanerende miljø på mandsdominerende arbejdspladser, hvor overtallet af mænd opfører sig sådan over for mindretallet af kvinder. Vi er dog overbevist om, at dette seksuelt chikanerende miljø også kan finde sted på arbejdspladser, hvor overtallet af kvinder opfører sig sådan over for mindretallet af mænd.
Men her er det måske mere tabu.

Vi skal dog ikke til at være bange for at flirte eller tro, at al kontakt med det modsatte køn (eller samme seksualitet som vores) kan opfattes som sexchikane.

Men vi skal aflæse andre menneskers direkte og indirekte reaktioner og respektere hinandens forskellige grænser, så ingen bliver udsat for uønsket og stødende adfærd.

Så hvis du føler dig krænket, skal du sige fra. Og hvis du selv oplever, at nogen siger fra over for dig, skal du lytte og rette dig ind efter det.