Seksuel chikane er også en del af HK’ernes arbejdsliv

30. januar 2018  |  HK/Privat  |

7 procent af HK/Privats medlemmer har oplevet seksuel chikane, viser ny undersøgelse fra Epinion. I langt de fleste tilfælde sker det uden konsekvenser for krænkerne

”Første gang jeg oplevede noget var, da han pludselig agede mig på maven, mens vi stod og talte sammen. Jeg blev helt målløs. Senere sad han og tog sig i skridtet, når jeg havde møder med ham… ” fortæller en 56 årig HK'er om sin direktør. Seksuel chikane er også en del af HK'eres arbejdsliv.

Hver sjette kvindelige HK/Privat-medlem igennem deres arbejdsliv har oplevet uønsket seksuelle tilnærmelser på arbejdspladsen, har 7 procent oplevet, hvad de selv betegner som sexchikane. For mændene gælder det 3 procent. Det viser en undersøgelse fra analysebureauet Epinion blandt 2.104 HK/Privat-medlemmer.

”Det er selvfølgelig ikke i orden, at én eneste skal gå på arbejde og blive seksuelt chikaneret. Jeg tror desværre, at rigtig mange af dem, som chikane, ikke er klar over, hvor krænkende og ødelæggende deres adfærd kan være over for dem, som det går ud over,” siger Marianne Vind, der er næstformand i HK/Privat.

De fleste krænkere går fri
Blandt dem, som har oplevet decideret seksuel chikane, har der i 7 ud af 10 tilfælde været tale om gentagne krænkelser. Det er såvel chefer som kolleger, som har stået bag krænkelserne – henholdsvis i 43 og 46 procent af tilfældene. Ligesom krænkelserne spænder over forskellige former: 63 procent har oplevet det i form af fysiske berøringer; 60 procent i form af bevægelser og fagter og 60 procent som verbal chikane.

Krænkerne går i meget stor udstrækning fri af deres chikane. I hele 69 procent af tilfældene skete der ingenting med krænkeren, svarer HK/Privats medlemmer i undersøgelsen. 13 procent blev fyret, mens 5 procent blev irettesat eller fik en advarsel.

”Vi har alle sammen et fælles ansvar for at tale om det her og få det stoppet. Vi skal derhen, hvor krænkelser ikke lander som et ansvar for den enkelte med en bemærkning om, at hun da bare skulle have sagt fra,” siger Marianne Vind.

Bryd tabuet
Tale om det gør formændene fra syv forskellige fagforbund. De lægger i en serie af videoer på de sociale medier stemme til en række konkrete historier om seksuelle krænkelser fra HK/Privats medlemmer.

Blandt dem er Benny Andersen, formand for Socialpædagogerne, der mener, at det er helt afgørende, at der på arbejdspladserne bliver skabt et trygt og tillidsfuldt rum til at fortælle om sagerne.

”Det er et tabubelagt problem, som ofte er svær at bevise og derfor også svær at tale om. Så at forestille sig, at man skal tale om det på sin arbejdsplads med de folk, man ser hver dag, kan måske for nogle være en uoverstigelig opgave. Derfor er det vores alles ansvar, at der er skabt rum for at kunne have den svære snak,” siger Benny Andersen.
Formanden for HK/Privat, Simon Tøgern supplerer:
”Det er ubehagelige historier, de kvindelige HK'ere fortæller. Vi har alle et medansvar for et godt arbejdsmiljø, og vi har en pligt til hver især at sige fra over for en usund kultur på arbejdspladsen.

Læs mere om Stop seksuel chikane

Mobning og chikane

FAGFORENING