Næsten 500 af HK Sydjyllands jubilarer sagde i år ja tak til at blive fejret for deres runde dag. Som sædvanlig blev alle medlemmer, der havde jubilæum sidste år, inviteret til et af de seks arrangementer, og der var fyldt op ved bordene. Fejringen fandt sted på Hotel Koldingfjord i Kolding, Den Røde Okse i Esbjerg, Røde-Kro i Rødekro, Hotel Comwell i Sønderborg, Scandic Bygholm Park i Horsens og Hotel Hedegaarden i Vejle. Hvert sted fik jubilarerne en lille tale af en af afdelingens valgte politikere samt en gave som minde.

Hygge i Sønderborg

Jubilararrangementerne er HK Sydjyllands måde at sige tak for medlemmernes loyalitet og opbakning, som er med til at skabe et stærkt fællesskab. Jubilarerne minder alle medlemmer om, at HK er mere end en fagforening – HK er først og fremmest et fællesskab. I år fordelte jubilarerne sig sådan: 25-år: 144, 40 år: 196, 50 år: 104, 60 år: 17, 70 år: 6 og 75 år: 4.

Irene Gerda Jørgensen og Ketty E. Larsen, Esbjerg, 70 år, Thorfinn Zacher Aaes, Nordborg, 75 år, Dagny Møller Thomsen, Haderslev, 75 år

De fire, som har været med i trekvart århundrede, meldte sig altså ind i 1942, da Danmark var besat af Nazityskland ligesom mange andre lande. Den tyske krigsmaskine var stadig i fremgang i øst, og herhjemme var de fleste dagligvarer rationerede, grænserne var lukkede, over 10.000 danskere var i udenlandsk krigstjeneste på en af siderne, og modstandsbevægelsen var endnu ikke begyndt i større stil. Mens jubilarerne var medlemmer af HK oplevede de befrielsen, opsving, rock’n’rolls fødsel, de brølende tressere, velfærdsstatens fødsel, hippier, privatbilismens fremgang, kvindesag og meget mere. Og hele vejen igennem stod de fast om HK og HK om dem.

Hygge i Vejle

Mange af jubilarerne har allerede været til tidligere arrangementer, efterhånden som ancienniteten voksede. Gaverne bliver større fra 25 år og frem mod de 75, men det var tydeligt at se rundt om bordene, at det var gensynet og de hyggelige timer, som havde trukket dem til. Der blev taget en del billeder, som kan findes på HK Sydjyllands side på Facebook – også uden at man selv har en konto der. Bare klik her: https://www.facebook.com/pg/HKSydjylland/photos/?tab=albums og vælg det album, du vil se.