Vinderne og deres assistenter fik overrakt prisen som vindere af DM i Skills 2018 af statsminister Lars Løkke Rasmussen. Se flere fotos nederst i artiklen. Foto: Per Daugaard/SkillsDenmark

- De var bare gode.

Sådan siger Kristbjørg Højgaard Bach, en af de to lærere på Aalborg Handelsskole, der har fulgt vinderne af DM i Skills indenfor detailhandel, Charlotte Halberg Paulsen og Mille Glerup.

De dystede indenfor syv forskellige detaildiscipliner. Blandt andet havde de med udgangspunkt i detailkæden Søstrene Grene lavet et mobilt franchisekoncept – Søstrene Grene: Nu på hjul – med en varevogn og en campingvogn med et stort fortelt. Campingvognen var indrettet med varer fra kæden, hvor potentielle kunder kunne komme ind og prøve varerne af, se dem udstillet og få serveret en kop te. Forteltet var indrettet som butik, hvor kunderne kunne købe varerne, bortset fra de større varer, såsom interiør, der kunne bestilles, betales og herefter blive leveret hos kunden næste dag. Konceptet var, at det skulle kunne køres ud til mindre byer med 5.000-10.000 indbyggere.

- De havde udviklet et meget gennemarbejdet koncept, som også var innovativt og nyt. Det er ikke set før. Og så performede de også godt på scenen. Det var nogle dygtige elever, forklarer handelslærer Kristbjørg Højgaard Bach.

Og det var der bred enighed om. Da DM i Skills var overstået skrev en af dommerne, Jon Skålerud, HR Senior Manager i Dansk Supermarked Group, sådan her på LinkedIn:

”Et fremragende arbejde, byggende på en genial ide. (…) Udover den gode idé demonstrerede de en stærk kommerciel forståelse, et kæmpe engagement og en særlig evne til at formidle deres idéer visuelt såvel som verbalt.”

Vinderne blev også assisteret af to andre elever, Mikala Rye Hansen og Simon Mølgaard Andersen. Al undervisning i forbindelse med DM i Skills er foregået i elevernes fritid.

DM i Skills 2018 blev afholdt i Herning Messecenter fra den 18.-20. januar. Næste år foregår DM i Skills i Næstved.

DM I SKILLS: Mystery shoppere og personligt salg

• DM i Skills er det store årlige Danmarksmesterskab for unge fra erhvervsuddannelserne. Omkring 300 unge er med som deltagere, hvor de kæmper inden for de forskellige fag om at blive landets bedste.
  • Detaildisciplinerne til DM i Skills er visual merchandising med opbygning af stand og butiksvindue, afvikling af event, personligt salg gennemført fra scene, markedsføringsplan præsenteret for publikum og digital købmand med bud på digital optimering i forhold til detailvirksomheden. Desuden indgår en kategori med besøg af mystery shoppere samt en såkaldt prøve-mærke-aktivitet med aktiv involvering af gæster på standen.

3 hurtige spørgsmål til vinderne af DM i Skills

Charlotte Halberg Paulsen og Mille Glerup vandt DM i Skills 2018 for detailhandel:

1. Hvorfor tror I, I vandt?

- Vi vandt, fordi vi var stabile i alle kategorier, kunne holde benene på jorden og var et godt team.

2. Hvad kan I bruge prisen til?

- Vi kan bruge prisen i forbindelse med elevpladssøgning, og så er der generelt bare en kæmpe prestige i at have vundet.

3. Hvordan reagerede I, da I fik prisen?

- Vi forstod ikke helt, at vi blev kaldt op på scenen. Da Charlottes navn blev råbt op, troede vi, at det var et af de andre hold, så det var først, da Milles navn blev råbt op, at det gik op for os, at vi havde vundet. Vi var alle lidt i chok og mega glade.