Sadieh Barat

Sadieh Barat fik hjælp af HK da hun blev uretmæssigt fyret mens hun var på barsel. Hun er glad for den hjælp hun fik af Helle, Bettina og Rie fra HK Handel Midt.

 
Sadieh er stadig ret ked af hele forløbet. For hun glædede sig ikke kun til at få sit barn nummer to, men faktisk også til at komme tilbage på arbejde hos en odenseansk guldsmed. Det skulle hun bare ikke. For i mellemtiden var hun blevet fyret pr. mail, og butikkens indehaver havde endda ansat en anden i Sadiehs stilling:
 
   - Det må hun ikke, men det vidste hun faktisk ikke. Hun ville dog ikke fyre den anden igen, da det var en dame på 60 år, der ville få svært ved at finde job og derfor havde brug for jobbet, som hun sagde. Det var hendes argument. Men hvad med mig? Jeg har familie og to små børn, spørger Sadieh:
 
   - Jeg blev selvfølgelig lidt sur over, at jeg først fik at vide, at jeg var fyret, kort før jeg skulle starte igen. Vi havde endda lige talt sammen i telefonen og aftalt, at jeg skulle kigge forbi dagen efter, men to timer senere sendte hun mig en mail med en fyreseddel!

Jeg blev selvfølgelig lidt sur over, at jeg først fik at vide, at jeg var fyret, kort før jeg skulle starte igen. Vi havde endda lige talt sammen i telefonen og aftalt, at jeg skulle kigge forbi dagen efter, men to timer senere sendte hun mig en mail med en fyreseddel!

 

Manglende viden førte til misforståelser

Sadieh Barat oplevede, at der først i forløbet var en mangel på viden på begge sider – og at det førte til nogle misforståelser, der først blev ryddet af vejen, da HK Handel Midt kom på banen:
 
   - Jeg var glad for arbejdsgiveren, og jeg synes stadig, hun er en meget sød dame, der også har forsøgt at hjælpe mig. Jeg ved faktisk ikke, hvad der skete, og jeg tror stadig, der var nogle misforståelser i det, fordi hun havde talt med guldsmedenes forening. Her havde hun fået at vide, at hun ikke måtte betale mig løn under barsel. Og jeg vidste jo heller ikke så meget om reglerne, indtil jeg tog fat i HK, hvor Helle Madsen fortalte mig, at jeg skulle have halv løn i 14 uger under barsel. 
 
Sadieh Barat

- Selvfølgelig betaler man lidt mere, men jeg synes, man betaler for kvalitet, siger Sadieh Barat om sit medlemskab af HK.

 

”Man betaler for kvalitet…”

   - Det var dejligt, da sagen blev afklaret den 11. januar. Jeg var selvfølgelig nervøs over det på forhånd, men da jeg kom hjem var det som om, der faldt noget tungt fra mine skuldre. Jeg følte mig meget lettere, også fordi arbejdsgiveren har fået at vide, at jeg ikke kommer på arbejde mere, da min læge har sygemeldt mig, og i fremtiden vil jeg altid ringe og spørge hos HK, hvis der er noget, jeg er i tvivl om, siger Sadieh, der glæder sig over assistancen fra Helle, Bettina og Rie:
 
   - Da HK kom på banen, tilbød min arbejdsgiver at trække fyresedlen tilbage og rive den i stykker, men det var kun tre måneders ansættelse, hun tilbød. Så ville jeg blive fyret igen. Jeg prøvede at tage på arbejde igen, men jeg blev bare sat til at kigge på, når de andre ekspederede. ”Du kan jo have glemt, hvordan man gør…”, sagde de.
 
   - Jeg har været medlem af HK, siden jeg var under uddannelse, hvor jeg havde en mentor, der var medlem. Hun anbefalede mig at blive medlem af fagforening og a-kasse, som hun også var. Selvfølgelig betaler jeg lidt mere, men jeg synes, man betaler for kvalitet. Helle har hjulpet mig rigtig meget, har lyttet og har endda trøstet mig, når jeg blev lidt ked af det. Siden kom Bettina og Rie fra HK også på opgaven og var en stor hjælp. De har vist mig vej og hjulpet mig hurtigst muligt. 

Selvfølgelig betaler jeg lidt mere, men jeg synes, man betaler for kvalitet. Helle har hjulpet mig rigtig meget, har lyttet og har endda trøstet mig, når jeg blev lidt ked af det.

 

Godt eksempel: Hjælp til alle medlemmer

For HK Handel Midt er Sadiehs sag et godt eksempel på, at HK Handel Midt også er der for medlemmer, der arbejder på arbejdspladser uden overenskomst:
- Selvfølgelig er overenskomster en fantastisk mulighed for at stå sammen og sikre sig nogle rettigheder på arbejdspladsen, men vi er der i høj grad også for det enkelte medlem, som vi selvfølgelig gør alt for at hjælpe. Det havde vi held med i Sadiehs sag, hvor det blev gjort klart, at fyringen var uretmæssig, hvorfor Sadieh nu har fået det beløb, hun havde ret til, siger Bettina Larsen, der er faglig konsulent i HK Handel Midt.